غذایی و دارویی

لسیتین سبوس برنج

لسیتین سبوس برنج به دلیل ویژگی‌ های خاص خود، کاربردهای گسترده‌ ای دارد و برای درمان اختلالات حافظه مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر استفاده می شود.

سبوس برنج حاوی اجزای ارزشمندی مانند پروتئین، ویتامین ها، روغن خوراکی، فیبر و اسیدهای آمینه با ارزش غذایی و عملکرد بالا است. کیفیت سبوس برنج ارتباط نزدیکی با خواص فیزیکی و شیمیایی آن دارد.

لسیتین به دست آمده از روغن سبوس برنج خام عمدتا شامل فسفاتیدیل کولین، فسفاتیدیل اتانول آمین، فسفاتیدیل اینوزیتول و تری گلیسیرید همراه با کربوهیدرات ها، اسیدهای چرب آزاد، استرول ها و موم ها بود.

روغن سبوس برنج منبع غنی لسیتین است و اثرات مفید زیادی بر سلامت انسان دارد. به غیر از فسفولیپیدها (1-2%)، مواد مغذی مختلفی مانند فرولیک اسید، فیتواسترول و ویتامین B نیز در روغن سبوس برنج وجود دارد. اینها خاصیت امولسیون کنندگی، خاصیت ضد پاشیده شدن و غیره دارند و بنابراین به عنوان مواد مغذی و افزودنی عمل می کنند. خرید لسیتین در حال حاضر به صورت حضوری و اینترنتی امکان پذیر است.

کاربرد لسیتین سبوس برنج

سبوس برنج یک محصول فرعی فراوان و کم استفاده از آسیاب برنج است و شواهد در حال ظهور نشان می دهد که سبوس برنج (و عصاره ها) به عنوان یک مکمل غذایی کاربردی با مزایای سلامتی گسترده، در درجه اول به دلیل غنای اجزای فعال زیستی است.

لسیتین سبوس برنج می تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای لسیتین های موجود عمل کند زیرا غیرتراریخته است و ترکیبات تغذیه ای و اسیدهای چرب آن خواص زیادی را به آن می دهد که به آن کمک می کند تا در صنایع غذایی کاربرد داشته باشد.

لسیتین سبوس برنج حاوی مواد مغذی مختلفی است که نقش مهمی در سلامت انسان دارند. این مواد مغذی شامل γ-اوریزانول، ویتامین B1، برخی اسیدها مانند اسید فرولیک و اسید فیتیک و برخی دیگر مانند فیتواسترول ها و فیبرهای غذایی است. لیپیدهای قطبی موجود لسیتین سبوس برنج خواص کف کنندگی کم، امولسیون کنندگی کم و قابلیت مرطوب کنندگی پایینی دارند.

کاربرد در محصولات نانوایی

محصولات نانوایی از تعدادی امولسیفایر استفاده می کنند. لسیتین سبوس برنج به طور مستقیم یا ترکیبی با امولسیفایرهای مختلف در محصولات نانوایی و مواد تشکیل دهنده آنها استفاده می شود. لسیتین یک ماده مهم در تهیه نان است. به طور مستقیم از لسیتین اصلاح شده برای افزایش طراوت و حجم نان استفاده می شود که به عنوان پارامترهای کیفی مهم در نظر گرفته می شود.

خاصیت ارتجاعی و حجم نان به دلیل پیوند بین فسفولیپیدهای لسیتین با گلوتن موجود در گندم از طریق پیوندهای هیدروژنی افزایش می یابد. کمپلکس های تشکیل شده بین مونوآسیل گلیسرول های موجود در ژل α و لسیتین اصلاح شده از سبوس برنج نقش مهمی در تهیه نان دارند. در تهیه کوکی ها، لسیتین به عنوان عامل پراکندگی شورتنینگ ها در حین تهیه خمیر کمک می کند.

برای تولید کلوچه های سبک چربی باید کمتر از 30 درصد باشد که با استفاده از لسیتین سبوس برنج به دست می آید. برای کاهش چسبندگی خمیر از لسیتین 0.5% استفاده می شود. برای خرید لسیتین می توانید از طریق اینترنت اقدام نمایید.

در خوراک حیوانات

در علوفه حیوانات لسیتین های سبوس برنج به عنوان مکمل های کولین و به عنوان منابع اسیدهای چرب حیاتی غیرامولسیفایر در فرمولاسیون خوراک دام استفاده می شود. برای بهبود چگالی پلت های خوراکی از پودرهای بدون روغن لسیتین و لسیتین مایع استفاده می شود. فرمولاسیون خوراک فسفولیپیدهای موجود در لسیتین مواد مغذی حیاتی برای میگو و لارو هستند.

مکمل های غذایی

مکمل های غذایی لسیتین از سال 1950 به دلیل خاصیت کاهش کلسترول استفاده می شود. فراکسیون های خالص فسفاتیدیل کولین به سرعت به عنوان مواد کمکی استفاده می شوند. استخراج روغن از سبوس مقدار زیادی محصولات جانبی با لسیتین به عنوان یکی از محصولات جانبی اصلی در طول فرآیند تولید می کند.

به دلیل ترکیب استثنایی از مواد مغذی مختلف و مشخصات اسید چرب خوب، لسیتین  برنج می تواند جایگزین عالی برای سایر لسیتین های تجاری موجود از سویا، دانه کلزا و آفتابگردان باشد. لسیتین سبوس برنج پس از استخراج و فرآوری مناسب می تواند کاربردهای مختلفی در صنایع غذایی پیدا کند. همچنین به دلیل وجود مواد غیر صابونی می تواند در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد پیدا کند.

به دلیل خاصیت امولسیون کنندگی عالی می تواند برای انتقال مولکول های دارو و سایر مولکول های زیست فعال کوچک مورد استفاده قرار گیرد. علیرغم پتانسیل گسترده فسفولیپیدهای موجود در لسیتین سبوس برنج، هنوز برخی از خواص ناشناخته برانلسیتین برنج وجود دارد که می تواند برای فرمولاسیون امولسیفایرهای فعال سطحی استفاده شود. خرید لسیتین در گریدهای مختلف امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا