غذایی و دارویی

لسیتین سویا چیست؟

لسیتین سویا یک افزودنی غذایی رایج است که در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده مانند محصولات پخته شده، پاستا، نان، بستنی، شکلات، مارگارین، سس ها و خامه ها به دلیل قابلیت نگهداری و امولسیون کردن یافت می شود.

 لسیتین از جدا شدن روغن و آب جلوگیری می ‌کند، جامد می‌ شود، ترش شدن را به تأخیر می ‌اندازد، پاشیدن خمیر را در ماهیتابه کاهش می‌ دهد و از چسبیدن خمیر جلوگیری می ‌کند که منجر به پفکی ‌تر شدن مواد پخته می ‌شود.

لسیتین سویا محصول جانبی تولید روغن سویا است و از سویا به صورت مکانیکی یا شیمیایی استخراج می شود. چند دلیل وجود دارد که باید از لسیتین سویا احتیاط کرد. یکی اینکه تقریباً 93 درصد از محصول سویا در ایالات متحده از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند و یکی از ارزان ترین محصولات برای تولید است که آن را بسیار محبوب کرده است.

برای حفظ سلامتی بهتر است از غذاهای حاوی لسیتین سویا به دلیل فرآوری شدن زیاد آن اجتناب کنید و در عوض سویای ارگانیک را در حالت طبیعی مصرف کنید.

روش تولید لسیتین سویا

لسیتین سویا طی روند تولید روغن سویا به دست می آید. این فرآیند شامل اضافه کردن مقدار کمی آب به روغن و سپس استفاده از سانتریفیوژ برای جدا کردن روغن از لسیتین است.

از آنجایی که روغن سویا تصفیه شده تقریباً به طور کامل از چربی تشکیل شده است، محصول حاصل تقریباً عاری از پروتئین های حساسیت زا است. با وجود این، لسیتین سویا در بیشتر کاربردهای غذایی مانند یک پروتئین عمل می کند یعنی خاصیت روان کنندگی، مرطوب کنندگی، تثبیت کنندگی و امولسیون کنندگی دارد.

فواید کاربرد لسیتین سویا

لسیتین سویا نه تنها به تثبیت امولسیون ها کمک می کند، بلکه به ترکیب چربی ها و مواد جامد نیز کمک می کند. شکلات تخته ای یک مثال عالی است، زیرا اغلب حاوی کره کاکائو، شیر، شکر و کاکائو خوب و جامد است. لسیتین سویا به ترکیب و تثبیت این مواد کمک می کند. به این ترتیب یک ماده بسیار رایج در صنعت شیرینی سازی است.

توانایی لسیتین سویا در ترکیب مواد، آن را به یک عامل مرطوب کننده عالی تبدیل می کند. این خاصیت در محصولات غذایی و نوشیدنی فوری که معمولاً نیاز به مخلوط کردن پودر جامد در مایع دارند، ضروری است.

در این مخلوط ها کمک می کند تا ذرات جامد راحت تر در مایعات حل شوند و در نتیجه محصول نهایی صاف و پایداری حاصل شود. همچنین از طریق فرآیندی مشابه به افزایش خاصیت روان کنندگی  به حل شدن چربی ها و روغن ها کمک می کند.

به عنوان مثال کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که غذای شما با روغن های موجود در اسپری پخت و پز نچسب به سطح آشپزی شما متصل نمی شود.

لسیتین سویا همچنین منبع عالی کولین است، یک ماده مغذی که برای همه سلول های بدن شما ضروری است. این ترکیب به تشکیل غشای سلولی کمک می کند و ساختار متخلخل و انعطاف پذیر آنها را حفظ می کند.

کولین بسیار کم در رژیم غذایی می تواند منجر به سفت شدن غشای سلولی شود. این مسئله در نهایت منجر به کاهش جذب مواد مغذی، عملکرد عصبی و متابولیسم چربی ها، کلسترول و متیل موجود در مواد مغذی مانند ویتامین های B می شود.

بنابراین خوردن کولین بیشتر به طور بالقوه می تواند به بهبود عملکرد شناختی، سلامت قلب و عروق، عملکرد کبد، تولید مثل و عملکرد ورزشی کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا