صنایع شیمیایی

متیلن کلراید چیست و چه کاربردی دارد؟

متیلن کلراید یک ترکیب شیمیایی است که می تواند ترکیبات آلی را به خوبی در خود حل کند و به عنوان یک حلال صنعتی برای بسیاری از فرآیندهای صنعتی استفاده می شود. به عنوان مثال، در صنایع غذایی، از این ترکیب شیمیایی در فرآیند استخراج کافئین از دانه های قهوه استفاده می شود. همچنین از آن در پردازش عصاره رازک و سایر طعم دهنده ها نیز استفاده می شود.

از این ماده شیمیایی در فرآیندهای صنعتی مختلف به عنوان یک معرف یا حلال وابسته استفاده می شود. کاربرد های این ترکیب شیمیایی در صنایع شامل تولید محصولات دارویی، تولید پاک کننده های رنگ و تمیز کردن یا چربی زدایی فلزات است.

متیلن کلراید همچنین به طور طبیعی در اقیانوس ها، نزدیک آتشفشان ها و در نزدیکی برخی از جلبک ها نیز وجود دارد. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق موجود این ماده در محیط زیست از انتشارات صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ماده شیمیایی، تا انتها با ما در این مقاله همراه باشید.

متیلن کلراید چیست

این ترکیب شیمیایی یک مایع بی رنگ و بسیار فرار در دمای اتاق است. متیلن کلراید با بسیاری از حلال‌های آلی قابل اختلاط است. این ماده به صورت تجاری همراه با سایر ترکیبات آلی مهم صنعتی مانند متیل کلراید، کلروفرم و تتراکلرید کربن تولید می شود. از این ماده شیمیایی به دلیل حلالیت بالا در صنعت غذایی به عنوان یک عامل کافئین ‌زدا استفاده می شود.

چه محصولاتی حاوی متیلن کلراید هستند؟

اگرچه این ترکیب شیمیایی در کاربردهای مختلف صنعتی استفاده می شود، اما تعداد کمی از محصولات حاوی این ماده شیمیایی به عنوان یک ماده یا جزء فعال هستند. برخی از محصولات حاوی این ترکیب شیمیایی عبارتند از:

پاک کننده های رنگ

در بسیاری از محصولات رنگ بر، متیلن کلراید به عنوان یک ماده اصلی استفاده می شود.

چسب ها

این ماده در انواع چسب ها، مانند سیمان اکریلیک استفاده می شود.

سایر محصولات

سایر محصولاتی که حاوی این ترکیب شیمیایی در مقادیر کم هستند شامل محصولات مراقبت از خودرو، روان کننده ها، محصولات لیتوگرافی و برخی محصولات پاک کننده عمومی است. این ماده همچنین در تمیز کردن تجهیزات پزشکی، به ویژه تجهیزاتی که دارای اجزای حساس به حرارت هستند، استفاده می شود.

روش تولید متیلن کلراید

روش اصلی مورد استفاده برای تولید این ماده شیمیایی از طریق کلرزنی متان است. در طی این فرآیند، متان با کلر در دمای 400 تا 500 درجه سانتی گراد مخلوط می شود. یک سری واکنش به تدریج رخ می دهد که در نهایت منجر به تشکیل متیلن کلراید می شود. در این فرآیند نه تنها متیلن کلراید، بلکه سایر محصولات جانبی از جمله کلرومتان، دی کلرومتان، کلروفرم، تتراکلرید کربن و کلرید هیدروژن نیز تولید می شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی متیلن کلراید

این ترکیب شیمیایی یکی از ساده ترین ترکیبات آلی هالوژن دار است که کاربردهای صنعتی متعددی دارد. این کاربردها عمدتا به دلیل خواص فیزیکی این ماده مانند فراریت، حلالیت و نقطه جوش خوب است.

نقطه جوش این ترکیب شیمیایی 39.6 درجه سانتی گراد است و در 720 درجه سانتیگراد تحت فشار اتمسفر 760 میلی متر جیوه که معادل 1 اتمسفر است، تجزیه می شود.

آیا متیلن کلراید در پاک کننده های رنگ استفاده می شود

برخی از شرکت های تولید کننده محصولات رنگ‌ بر، از متیلن کلراید به عنوان ماده فعال استفاده می کنند. این محصولات بسیار سریع عمل می کنند و به راحتی رنگ ها را پاک می کنند. با این حال، استفاده از این محصولات ممکن است برای سلامتی خطرناک باشند.

این محصولات به طور بالقوه سرطان زا هستند و به راحتی چشم و پوست را تحریک می کنند. هنگام استفاده از این نوع محصولات پاک کننده رنگ، باید از عینک، لباس محافظ و ماسک هوا استفاده کنید.

آیا متیلن کلراید سمی است

سطح سمیت این ترکیب شیمیایی به اندازه سایر انواع کلرو هیدروکربن ها نمی باشد. با این حال، هنوز هم باید اقدامات احتیاطی در حین استفاده از این ماده شیمیایی را مد نظر داشته باشید. این ترکیب شیمیایی بسیار فرار است و به راحتی قابل استنشاق است و می تواند ریه ها و پوست را تحریک کند. افرادی که به مدت طولانی در معرض این ماده قرار دارند، ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • تهوع و استفراغ
  • سرگیجه
  • خستگی
  • ضعف
  • بی حسی

قرار گرفتن در معرض غلظت زیاد این ماده، ممکن است خفگی، از دست دادن هوشیاری و حتی مرگ را برای فرد به دنبال داشته باشد. بدن متیلن کلراید را به مونوکسید کربن متابولیزه می کند که می تواند منجر به مسمومیت شدید در فرد شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا