غذایی و دارویی

مزایای استفاده از سوربیتول

سوربیتول یک شیرین کننده است که درغذاهایی که کالری کمی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. سوربیتول با نام مستعار گلوسیتول یک قند الکلی است که به طور طبیعی در میوه هایی مانند زردآلو، سیب، هلو، شلیل و خرما وجود دارد. همچنین می توان آن را به صورت مصنوعی از گلوکز تولید کرد.

این شیرین کننده در بسیاری از آدامس های بدون قند و داروهای بدون نسخه استفاده می شود. سوربیتول 60 درصد  شیرین تر از ساکارز است و بسیار ارزان تر از زایلیتول است. مهمتر از همه، سوربیتول یک شیرین کننده کم کالری است که در هر گرم تنها ۲ کالری دارد.

مقدار بسیار کمی از آن در روده کوچک جذب می شود و سپس محصول باقیمانده توسط باکتری های روده تجزیه می شود و باعث آزاد شدن گاز در روده می شود. همین دلیل است که برخی افراد پس از مصرف منظم سوربیتول احساس نفخ می کنند.

فواید شگفت انگیز سوربیتول

به سلامت دندان ها کمک می کند

یکی از مشکلات رایج سلامت دندان ، پوسیدگی است. پوسیدگی دندان یک بیماری باکتریایی است که در آن رژیم غذایی یکی از عوامل اتیولوژیک اصلی است. کاهش مصرف شکر به عنوان یک استراتژی شکست خورده است زیرا مردم نمی توانند به آن پایبند باشند.

علاوه بر استفاده از شکر بعد مصرف این مواد غذایی دندانهای خود را نمی شویند. جایگزینی قندها با این ترکیبات مانند سوربیتول، زایلیتول و اریتریتول می تواند برای سلامت دندانها مفید باشد.

سوربیتول مانند سایر پلی ال ها نمی تواند توسط بسیاری از سویه های باکتری متابولیزه شود. هنگامی که غذاهای حاوی سوربیتول مصرف می کنید، باکتری های موجود در دندانهای شما نمی توانند از این شیرین کننده برای زنده ماندن استفاده کنند. بنابراین این شیرین کننده تاثیری بر پوسیدگی دندان ندارد و می تواند جایگزین شکر برای سلامت دندانها شود.

به رفع یبوست کمک می کند.

سوربیتول یک ملین خفیف است بنابراین می تواند یبوست شدید را درمان کند. مصرف مقادیر زیاد سوربیتول حدود 7 تا 14 گرم در روز، می تواند حرکات روده را کاهش دهد زیرا سوربیتول یک ملین اسمزی است و به نگه داشتن و جذب آب به مدفوع نرم کمک می کند.

از آنجایی که ساخت سوربیتول ارزان و نسبتا بی ضرر است می تواند جایگزین کم هزینه ای برای درمان یبوست در کودکان و افراد مسن باشد. اما به خاطر داشته باشید که سوربیتول در صورت استفاده بیش از حد برای مدت طولانی می تواند منجر به اسهال شود.

یک شیرین کننده ایده آل برای افراد دیابتی

به طور کلی افرادی که دیابت دارند باید از مصرف قند یا گلوکز دوری کنند. بنابراین استفاده از جایگزین های قند، مانند سوربیتول، می تواند یک راه حل برای خوردن شیرینی و دسر برای این افراد باشد.

زمانی که سوربیتول وارد بدن می شود بین 50 تا 80 درصد توسط روده جذب می شود و در کبد به گلیکوژن تبدیل می شود. سوربیتول سطح قند خون را بالا نمی برد. این شیرین کننده  به روشی کاملا مستقل از انسولین جذب می شود و باعث هیپرگلیسمی همزمان (مانند گلوکز یا ساکارز) نمی شود.

سوربیتول اگر همراه با گلوکز مصرف شود جذب بهتری خواهد داشت. مصرف سوربیتول در یک وعده غذایی بهتر از مصرف آن به عنوان یک مکمل مستقل، چه به صورت خوراکی و چه داخل وریدی است.

از پوست شما محافظت می کند.

پوست انسان مانند یک سد محافظ از بدن شما محافظت می کند و به طور قابل توجهی نسبت به حفظ رطوبت حساس است . کم آبی به شدت می تواند تاثیر نامطلوبی بر سلامت آن داشته باشد. از کراتینوسیت های اپیدرمی در برابر سمیت اسمزی ناشی از کلرید سدیم  محافظت می کند.

سوربیتول می تواند در ترمیم و حفظ رطوبت به پوست کمک کند و به عنوان یک مرطوب کننده خوب عمل کند و از آن در برابر تغییرات شدید آب و هوا محافظت کند و در نتیجه باعث شادابی و سلامت پوست شما شود.

حفظ سلامت پوست سر و موها

اگرپوست سر وموهایتان به سرعت چرب و کثیف می شود، سوربیتول می تواند به شما کمک کند. مولکول های این شیرین کننده موجود در شامپوها به آلودگی ها و چربی های روی پوست سر شما متصل می شوند و باعث می شوند این چربی ها و آلودگی ها به طور قابل توجهی راحت تر در آب حل شوند و در نتیجه به آسانی از سطح پوست و موهای شما پاک می شوند.

به همین دلیل سوربیتول یک سورفکتانت قوی است و به عنوان یک مرطوب کننده عمل کرده و به همراه با شستن کثیفی ها رطوبت پوست سر شما را نیز حفظ می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا