غذایی و دارویی

مزایای افزودنی های غذایی

افزودنی های غذایی موادی هستند که در طی فرآیند تولید و بسته بندی به مواد غذایی اضافه می شوند تا ماندگاری، بافت، رنگ و طعم آنها را افزایش دهند. به ما گفته می شود که مواد افزودنی برای سلامتی ما خطرناک و مضر هستند اما، این افزودنی ها مزایای زیادی نیز دارند.

اگر چه ممکن است اثرات نامطلوب خاصی از افزودنی ‌ها و نگهدارنده‌ ها در مواد غذایی وجود داشته باشد، اما ماندگاری محصولات را افزایش می‌ دهند و به حفظ طعم، رنگ و بافت کمک می ‌کنند. آنها همچنین به حفظ یا افزایش ارزش غذایی بسیاری از مواد غذایی بسیار کمک می کنند.

ما در این مقاله مورد مزایا و معایب افزودنی های غذایی بحث خواهیم کرد تا بتوانید ارزش مواد افزودنی که در بسیاری از غذاها وجود دارد، را درک کنید.

افزودنی های غذایی چیست؟

قبل از اینکه در مورد فواید افزودنی های غذایی صحبت کنیم، اجازه دهید ابتدا مشخص کنیم که آنها دقیقا چه هستند. به گفته سازمان غذا و دارو آمریکا افزودنی‌ های غذایی موادی هستند که برای انجام عملکردهای خاص، مانند بهبود طعم، تازگی، ایمنی، بافت و ظاهر به محصولات غذایی اضافه می‌ شوند.

این مواد همچنین به عنوان نماد E نیز شناخته می شوند، زیرا E ( Europe) مخفف کدی است که برای افزودنی های مواد غذایی توسط سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا استفاده می شود. این ترکیبات در مقیاس بزرگ تولید می شوند و می توانند از گیاهان، حیوانات، مواد معدنی یا مواد مصنوعی به دست آیند.

5 نوع اصلی از افزودنی غذایی وجود دارد که هر کدام عملکردهای متفاوتی دارند. این 5 نوع افزودنی، عبارتند از:

  • آنتی اکسیدان ها
  • رنگ های افزودنی
  • امولسیفایرها، تثبیت کننده ها، عوامل ژل کننده و غلیظ کننده
  • مواد نگهدارنده
  • شیرین کننده ها

مزایای مختلف افزودنی های غذایی

فقط نگاه کردن به برچسب مواد تشکیل دهنده طولانی محصولات غذایی، می تواند یک تجربه بسیار ترسناک باشد. لیست مواد تشکیل دهنده مواد غذایی شامل نام های ترسناک و ناشناخته ای مانند اسید اسکوربیک، آلفا توکوفرول و بتاکاروتن است.

این مواد تشکیل دهنده در اصل نام های دیگری برای برخی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند که باید روزانه مصرف شوند. اسید اسکوربیک به ویتامین C، آلفا توکوفرول به ویتامین E و بتاکاروتن به ویتامین A اشاره دارد. در ادامه به چهار مزیت افزودنی های غذایی در صنایع غذایی می پردازیم.

عمر مفید محصولات را افزایش می دهند

مصرف مواد غذایی آلوده به میکروارگانیسم ها می تواند منجر به مسمومیت غذایی شود. افزودنی ها به تازه نگه داشتن غذا و جلوگیری از فساد آن ها بسیار کمک می کنند. این مواد با رشد باکتری ها و ویروس ها روی مواد غذایی مبارزه می کنند.

نمک و سایر افزودنی های طبیعی به غذاها اضافه می شوند تا به افزایش ماندگاری آنها کمک کند. بنابراین، افزودنی ها به حفظ کیفیت غذا برای مدت طولانی تری کمک می کنند.

طعم را تقویت می کنند

فرآیندهایی که عمر مفید محصولات را افزایش می دهند مانند کنسرو کردن، آبگیری یا انجماد ممکن است طعم را تغییر دهند. بنابراین، افزودنی ‌های غذایی مانند اسیدها، تقویت ‌کننده ‌های طعم یا شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی، طعم غذا را بهتر می‌ کنند. به عنوان مثال، نمک اضافه شده در چیپس و سایر غذاهای سرخ شده باعث می شود که هوس بیشتری برای استفاده از محصولات فرآوری شده، داشته باشید.

تقویت ارزش مواد غذایی با افزایش مواد مغذی

ویتامین ها و مواد معدنی ممکن است در طول پردازش محصولات غذایی از بین بروند. برخی از غذاها مانند ذرت با ویتامین ها، مواد معدنی یا فیبر برای تغذیه بیشتر غنی شده می شوند.

نگهداری مواد غذایی از طریق مواد افزودنی، راحتی نگهداری و مصرف آن ها را افزایش می دهد. همچنین به حفظ و بهبود ارزش غذایی محصولات غذایی بسیار کمک می کند. غذای تقویت‌ شده با افزودنی‌ های غذایی ممکن است برای فردی که رژیم غذایی متعادلی مصرف نمی ‌کند، مناسب باشد.

حفظ بافت و ظاهر محصولات غذایی

فرآیند تولید محصولات غذایی می تواند طعم و بافت آنها را تغییر دهد و سپس ناخوشایند کند. مواد طعم ‌دهنده طبیعی و مصنوعی، ادویه‌ ها و شیرین‌ کننده ‌های مصنوعی، وقتی به مواد غذایی اضافه می ‌شوند، بافت و ظاهر این محصولات را حفظ می ‌کنند.

تثبیت کننده ها و امولسیفایرها به حفظ قوام مواد غذایی بسیار کمک می کنند. به عنوان مثال یک خمیر مایه اضافه شده به محصولات نانوایی به پف کردن آنها بسیار کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا