عمومی - آموزشی

مزایای رفتن به استخر در بارداری چیست؟

شاید تا به حال شنیده باشید که شنا در دوران بارداری یکی از بهترین ورزش هایی است که می توانید انجام دهید. شنا تقریباً تمام ماهیچه های بدن را به کار می گیرد و ظاهراً هیچ تأثیر منفی روی مفاصل شما ندارد. هر زمانی از روز احساس سنگینی داشته باشید رفتن به استخر به شما این امکان را می ‌دهد تا چند دقیقه بی‌ وزنی را تجربه کنید. اگر از آب لذت می برید، لازم نیست در دوران بارداری آن را رها کنید.

بارداری همراه با افزایش وزن، افزایش جریان خون و بسیاری تغییرات دیگر است که می تواند بر سیستم قلبی عروقی، مفاصل و ستون فقرات شما فشار وارد کند. حتی شناور بودن روی سطح آب می تواند فشار را از بدن و مفاصل شما کم کند. در ادامه به مزایا و خطرات استخر در بارداری با وجود استفاده از قرص کلر و سایر مواد شیمیایی برای ضدعفونی آب می پردازیم.

مزایای استخر در بارداری

لذت بردن از بودن در آب می تواند یک تمرین عالی، آرامش بخش و درمانی در دوران بارداری باشد.

خنک شدن در هوای گرم

خنک ماندن در هوای گرم ضروری است. دمای بالاتر به این معنی است که شما باید به راحتی خود توجه بیشتری داشته باشید. تحقیقات اخیر نشان داده است که هوای گرم و قرار گرفتن در معرض دمای بالا می تواند خطر مرده زایی را افزایش دهد. مطالعه دیگری دماهای بالاتر را با وزن کمتر هنگام تولد مرتبط دانست.

قرار گرفتن در آب یک راه عالی برای خنک شدن در هوای گرم است. اگر نمی خواهید مدت طولانی را در آب بگذرانید، حتی داخل و خارج شدن از آب نیز می تواند به خنک شدن شما کمک کند.

شنا کردن به عنوان ورزش بی خطر

اگر به دنبال ورزش شنا هستید، شواهد نشان می دهد که در دوران بارداری بی خطر است، اما ممکن است نتایج قابل توجهی به همراه نداشته باشد. یک مطالعه بر روی 71 زن باردار کم‌ تحرک، نیمی از گروه را به‌ طور تصادفی به ایروبیک در آب یا بدون ورزش اختصاص داد.

آنها هیچ تفاوت قابل توجهی در هیچ یک از نتایج اندازه گیری شده، از جمله افزایش وزن، BMI، زایمان زودرس، فشار خون، یا ضربان قلب پیدا نکردند. اگر به طور خاص به دنبال فعالیتی در فضای باز هستید که مفاصل شما را تحت فشار قرار ندهد، شنا می تواند گزینه خوبی باشد. طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، تمرین در آب از بسیاری از عضلات بدن استفاده می کند. آب از وزن شما پشتیبانی می کند، بنابراین از آسیب و فشار عضلانی جلوگیری می کنید.

کاهش تورم دوران بارداری

بسیاری از مادران باردار در دوران بارداری دچار تورم در پاها و مچ پا می شوند. غوطه ور شدن در آب می تواند به کاهش تورم کمک کند. شناور بودن یا شنا ورم بدن را کاهش می دهد زیرا بدن شما قائم نیست و جریان خون به پاهای شما محدود نمی شود. برای افزایش فشار آب روی پاهای خود، می توانید در استخر بایستید.

اگر به استخر دسترسی ندارید و مچ پا یا پاهای شما ورم می کند، می توانید سعی کنید پاهای خود را در یک سطل آب قرار دهید. اگر دمای آب سردتر باشد، ممکن است کمی تسکین پیدا کنید.

خطرات احتمالی استفاده از استخر در بارداری

یکی از خطرات نظری استخرها مواد شیمیایی مورد استفاده برای تمیز کردن آنها یا تصفیه آب از جمله پودر و قرص کلر است. کودک شما در مراحل اولیه بارداری بیشتر مستعد مواد شیمیایی است. با اینحال یک مطالعه روی مادرانی که در اوایل و اواسط بارداری شنا می کردند، هیچ پیامد نامطلوبی را مشاهده نکرد.

محققان خاطرنشان کردند که مواد شیمیایی مورد استفاده در استخرها باعث می شود شما در معرض سطوح بالاتری از مواد سمی قرار بگیرید. ولی شواهد موجود، هیچ عارضه جانبی و حتی زایمان زودرس را نشان نداده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا