غذایی و دارویی

مزایای پودر سوربیتول برای یبوست چیست؟

پودر سوربیتول یک شیرین کننده است که در بسیاری از محصولات غذایی یافت می شود و علاوه بر ایجاد شیرینی یک عامل مرطوب کننده و بافت دهنده عالی است. این پودر طعم یکنواخت و شیرین، خنک و مطبوع دارد و غیر پوسیدگی ‌زا است و می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. این شیرین کننده تقریباً نیم قرن است که به طور ایمن در غذاهای فرآوری شده استفاده می شود و همچنین در صنایع دیگر مانند داروسازی و آرایشی نیز کاربرد دارد.

پودر سوربیتول به عنوان یک مرطوب کننده در بسیاری از انواع محصولات مراقبتی برای محافظت در برابر از دست دادن رطوبت استفاده می شود. از خواص تثبیت کننده رطوبت و غلیظ کنندگی سوربیتول در تولید شیرینی، محصولات پخته شده و شکلات استفاده می شود. عملکرد تثبیت کننده رطوبت این محصولات را از خشک شدن محافظت می کند و طراوت اولیه آنها را در طول مدت نگهداری حفظ می کند.

پودر سوربیتول بسیار پایدار و از نظر شیمیایی غیر واکنشی است و در پزشکی پودر سوربیتول برای یبوست مورد استفاده قرار می گیرد. این پودر می تواند دمای بالا را تحمل کند و در واکنش های Maillard (قهوه ای شدن) شرکت نمی کند. این یک مزیت است زیرا در تولید کوکی ها که رنگ تازه و روشن مورد نظر است بسیار می تواند کاربردی باشد.

این شیرین کننده همچنین به خوبی با سایر مواد غذایی مانند قندها، عوامل ژل کننده، پروتئین ها و چربی های گیاهی ترکیب می شود. در بسیاری از محصولات غذایی مانند آدامس ها، آب نبات ها، دسرهای یخ زده، کوکی ها، کیک ها، آیسینگ ها و مواد پرکننده و همچنین محصولات مراقبت از دهان، از جمله خمیر دندان و دهان شویه، به خوبی عمل می کند.

پودر سوربیتول برای یبوست

بطور کلی علائم یبوست عبارتند از:

  • مدفوع توده ای یا سفت
  • احساس  عدم تخلیه کامل روده ها
  • زور زدن برای دفع مدفوع
  • تغییر موقعیت بدن برای دفع مدفوع
  • داشتن کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته

اگر در طی یک دوره سه ماهه در بیشتر هفته ها به دو یا چند مورد از این علائم دچار هستید، در این صورت «یبوست» دارید. پودر سوربیتول برای یبوست مفید است. مقادیر کنترل شده، پودر سوربیتول به دلیل اثر ملین خفیف می تواند به جلوگیری و برطرف کردن یبوست کمک کند. این دارو در ترکیب با برخی از داروهای ملین به طور گسترده در اروپا استفاده می شود.

پودر سوربیتول در ترکیب با برخی از ملین های اسمزی استفاده می شود و باعث نرمی حرکات در روده می شود و حجم مدفوع را افزایش می دهد و در نتیجه انتقال مدفوع را از روده را تسهیل می کند. ملین های حاوی سوربیتول به طور متوسط ​​حاوی 5 گرم سوربیتول در هر دوز هستند که برای درمان یبوست توصیه می شوند. همچنین می توانند برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا نیز تجویز شوند. این ملین ها باید حتماً با نظر پزشک مصرف شوند، زیرا می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند که نباید نادیده گرفته شود.

فواید پودر سوربیتول

باعث پوسیدگی دندان نمی شود

پلی‌ال‌ها، از جمله پودر سوربیتول در برابر متابولیسم باکتری‌های دهان که قندها و نشاسته‌ها را تجزیه می‌کنند و اسیدهایی آزاد می‌کنند که می تواند منجر به ایجاد پوسیدگی یا فرسایش مینای دندان شوند، مقاوم هستند. بنابراین، آنها عامل پوسیدگی نیستند. مفید بودن پلی ال هایی مانند سوربیتول، به عنوان جایگزین قندها و به عنوان بخشی از یک برنامه جامع شامل بهداشت مناسب دندان توسط انجمن دندانپزشکی رسمیت شناخته شده است.

کاهش کالری جایگزین شکر

جذب  پودر سوربیتول توسط بدن انسان آهسته است و به بخشی از سوربیتول مصرفی اجازه می دهد تا به روده بزرگ برسد، جایی که متابولیسم کالری کمتری به همراه دارد. بنابراین، برخلاف شکر که چهار کالری در هر گرم دارد، سهم کالری این شیرین کننده حدود 2.6 کالری در هر گرم است. بنابراین، پودر سوربیتول در فرموله کردن محصولات کم کالری مفید است.

استفاده در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت

پودر سوربیتول به آرامی جذب می شود. بنابراین، هنگامی که از سوربیتول استفاده می شود افزایش گلوکز خون و پاسخ انسولین مرتبط با مصرف گلوکز به طور قابل توجهی کاهش می یابد. محصولاتی که به جای شکر به وسیله این شیرین کننده شیرین می شوند ممکن است در ارائه طیف وسیع تری از انتخاب های کم کالری و بدون قند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشند.. با توجه به اینکه دیابت یک بیماری پیچیده است و الزامات مدیریت آن ممکن است بین افراد متفاوت باشد. پودر سوربیتول برای یبوست نیز مفید است و تحت نظر پزشک می توانید از آن استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا