تصفیه آب

مضرات و عوارض کلر برای سلامتی چیست؟

کلر یک ماده شیمیایی رایج است که در صنایع مختلف از جمله تصفیه آب و استخرهای شنا استفاده می شود. در حالی که نقش مهمی در ضد عفونی ایفا می کند، درک اثرات بالقوه ای که می تواند بر بدن داشته باشد، مهم است.

کلر یک عنصر شیمیایی بسیار واکنش پذیر است که معمولاً برای اهداف ضد عفونی استفاده می شود. در حالی که کلر در کشتن باکتری ها و ویروس ها موثر است، قرار گرفتن در معرض آن می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت ما داشته باشد. در این پست راه‌های مختلفی را که کلر می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد را بررسی می‌کنیم و بینش‌های ارزشمندی در مورد چگونگی به حداقل رساندن عوارض کلر ارائه می‌ دهیم

مضرات و عوارض کلر

تحریک پوست

کلر می تواند باعث خشکی، خارش و قرمزی پوست شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب کلردار، مانند استخر شنا که در آن پودر و قرص کلر استفاده می شود منجر به درماتیت یا تشدید اگزما خواهد شد.

مشکلات تنفسی

تنفس بخار کلر یا بخار آب کلردار می تواند سیستم تنفسی را تحریک کند و علائمی مانند سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس را ایجاد کند. افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم، ممکن است علائم بدتری را تجربه کنند.

تحریک چشم

کلر می تواند چشم ها را تحریک کند و باعث قرمزی، خارش و احساس سوزش شود. شناگران اغلب به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب کلردار عوارض چشمی را تجربه می کنند.

مشکلات گوارشی

مصرف آب  حاوی کلر می تواند منجر به مشکلات گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال شود. همچنین می تواند تعادل باکتری های مفید روده را مختل کند و بر هضم غذا تأثیر بگذارد.

راههای به حداقل رساندن مضرات و عوارض کلر

برای به حداقل رساندن اثرات منفی کلر بر بدن خود، نکات زیر را در نظر بگیرید:

دوش گرفتن قبل و بعد از شنا

قبل از ورود به استخر کلردار بدن خود را با آب تازه بشویید تا جذب کلر را کاهش دهید. پس از شنا، یک دوش کامل بگیرید تا کلر باقی مانده از پوست شما پاک شود.

از محافظ استفاده کنید

اگر مکررا در استخرهای کلردار شنا می کنید، از عینک برای محافظت از چشمان خود و کلاه شنا برای به حداقل رساندن قرار گرفتن مو در معرض کلر استفاده کنید.

از خنثی کننده کلر استفاده کنید

به دنبال محصولات مراقبت از پوست باشید که به طور خاص برای خنثی کردن کلر و محافظت از پوست شما در برابر اثرات مضر آن طراحی شده اند.

هیدراته بمانید

نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به دفع کلر از سیستم شما کمک کند و بدن شما را هیدراته نگه دارد.

آیا کلر می تواند مشکلات سلامتی طولانی مدت ایجاد کند؟

در حالی که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض کلر ممکن است باعث ناراحتی موقت شود، شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد منجر به مشکلات سلامتی طولانی مدت می شود. با این حال، افرادی که از قبل مشکلات تنفسی دارند باید اقدامات احتیاطی را برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آن انجام دهند.

آیا شنا در استخرهای کلردار در دوران بارداری بی خطر است؟

شنا در استخرهای کلردار در دوران بارداری به طور کلی ایمن تلقی می شود. با این حال، زنان باردار باید با پزشک خود مشورت کنند.

آیا کلر موجود در آب آشامیدنی مضر است؟

سطح کلر در آب آشامیدنی برای اطمینان از ایمنی تنظیم می شود. با این حال، برخی از افراد ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به کلر داشته باشند و ممکن است اثرات نامطلوبی را تجربه کنند. استفاده از فیلتر آب یا خرید آب معدنی می تواند جایگزین خوبی باشد.

چگونه می توانم از پوست خود در برابر کلر محافظت کنم؟

استفاده از مرطوب کننده یا کرم مانع قبل از شنا می تواند یک لایه محافظ روی پوست شما ایجاد کند و جذب کلر را کاهش دهد. پس از شنا، بدن خود را با آب تازه بشویید و از یک لوسیون آبرسان استفاده کنید.

عوارض کلر استخر برای مو

کلر یک ضدعفونی کننده قوی است که معمولاً در استخرها برای از بین بردن باکتری ها و تمیز نگه داشتن آب استفاده می شود. با این حال، در حالی که آب کلردار ممکن است برای حفظ بهداشت استخر عالی باشد، اما می تواند سلامت موهای با ارزش شما را خراب کند.

یکی از رایج ترین مشکلاتی که در اثر قرار گرفتن در معرض کلر ایجاد می شود، خشکی است. کلر روغن های طبیعی تارهای مو را از بین می برد و باعث می شود آنها احساس شکنندگی و کم آبی کنند.

کلر نه تنها موهای شما را خشک می کند، بلکه می تواند باعث تغییر رنگ نیز شود. اگر موهایی با رنگ روشن یا تحت درمان با مواد شیمیایی دارید، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض کلر می تواند باعث ایجاد رنگ مایل به سبز شود. علاوه بر این، کلر باعث تضعیف ساختار پروتئین تارهای مو در طول زمان می شود. این اثر تضعیف کننده باعث می شود موهای شما بیشتر مستعد آسیب و موخوره شوند.

با اینحال اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از موهای خود در برابر این عوارض جانبی ناخواسته قرار گرفتن در معرض کلر انجام دهید. مثلا پوشیدن کلاه استخر یکی از راههای حفاظت از موها است.

نتیجه گیری

کلر یک ماده شیمیایی پرمصرف است که می تواند اثرات مختلفی بر بدن داشته باشد. در حالی که استفاده از انواع پودر و قرص کلر برای اهداف ضد عفونی ضروری است، مهم است که از خطرات احتمالی آن آگاه باشید و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. با رعایت نکات ذکر شده در بالا می توانید عوارض کلر آن را بر سلامتی خود به حداقل برسانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا