صنایع شیمیایی

معرفی گروه عاملی استون | خواص و کاربرد استون

در این مطلب به بررسی استون به‌عنوان یکی از مهم ترین حلال‌های آلی می‌پردازیم. استون از حلال‌های پرمصرف آزمایشگاهی، صنعتی و حتی مصارف خانگی است. از خواص استون می‌توان به حلالیت آن به هر نسبت در حلال های آلی و آب اشاره نمود. کاربرد استون در بیشتر صنایع دیده می شود. استفاده از استون با گروه عاملی کربونیلی در صنایع آرایشی بهداشتی، نساجی، پزشکی، شیمیایی و… بسیار صورت می پذیرد. انواع استون در گرید های مختلف و درجه خلوص های متفاوت تولید و در بازار عرضه می گردد. قیمت استون در بازار به درجه خلوص و شرکت تولید کننده آن وابسته است. برای خرید استون می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مواد شیمیایی مراجعه نمود. نحوه نگهداری از استون بسیار مهم بوده و باید در ظروف کاملا دربسته نگهداری گردد.

گروه عاملی استون چیست

دی متیل کتون ماده ای بی رنگ و قطبی است که از ترکیبات فرار بشمار می آید. پروپانون درواقع یک حلال آلی قابل اشتعال و در گروه کتون ها جای دارد. پروپانون نوعی کتون است و با بوی میوه شناخته می شود. این حلال شیمیایی فاقد پیوند هیدروژنی بوده و به طور طبیعی در گیاهان، دود اگزوز وسایل نقلیه و… نیز یافته می شود. استون یک کتون بوده و دارای گروه عاملی کربونیلی است. از کاربرد پروپانون می توان به استفاده از آن به عنوان حلال در صنایع مختلف اشاره نمود.

انواع استون

  1. استون صنعتی
  2. استون بهداشتی

خواص و ساختار استون

پروپانون ترکیبی آلی بوده و از قدیمی ترین حلال های شیمیایی برای استفاده در انواع صنایع بشمار می آید. این ماده از اتم های کربن، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده و در دمای اتاق قابل اشتعال است. مولکول پروپانون یک گروه کربونیل در مرکز دارد. این گروه به قطبش مولکول منجر می شود. کربن الکترونگاتیوی کمتری نسبت به اکسیژن دارد. بنابراین پروپانون به عنوان واکنش دهنده با مولکول های نوکلوفیلی استفاده می شود. بخارات پروپانون در واکنش های فیزیکی و شیمیایی به عنوان ردیاب فلورسانس مورد استفاده قرار می گیرند.

این ماده در فرآیند های معمول بیولوژیکی نیز در حجم های کم تولید می شود. اما غلظت های بالای آن می تواند موجب آسیب گردد. استفاده مناسب از پروپانون هیچ مشکل جدی برای سلامت انسان نداشته و در صنایع و زندگی روزمره کاربرد دارد.

استفاده به عنوان حلال در تولید موادی چون پلاستیک از کاربردهای مهم این ماده است. پروپانون قادر است تا چسب های خیلی قوی را نیز از بین ببرد. جالب است بدانید بیش از 30 درصد از پروپانون تولید شده در دنیا به عنوان حلال استفاده می‌شود. خرید استون به‌صورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر است.

کاربرد استون

استفاده به عنوان حلال (اصلی ترین کاربرد)

از این ماده به عنوان حلال در تولید پلاستیک، پارچه، پلی استر، تمیز کردن ابزار آلات، تمیز سازی فلزات پیش از رنگ آمیزی و… مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع این کاربرد از مهم ترین و اصلی ترین کاربرد های دی متیل کتون بشمار می آید.

کاربرد به عنوان حد واسط شیمیایی

در سنتز متیل متاکریلات و تولید نمودن حلال هایی همچون متیل ایزوبوتیل الکل و متیل ایزوبوتیل کتون از دی متیل کتون استفاده می شود. این ماده به عنوان ماده واسطه در صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده خانگی از استون

مهم ترین استفاده خانگی از دی متیل کتون کاربرد در افزودنی های غذایی و لاک پاک‌کن ناخن است. سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) استفاده از دی متیل کتون را در گرید خوراکی در چسب ها و پوشش های مواد غذایی به عنوان یک افزودنی غیرمستقیم مجاز اعلام نموده است. درمان جوش و لایه برداری پوست نیز از دیگر کاربردهای این ماده است.

کاربرد در آزمایشگاه

دی متیل کتون یکی از حلال های ضروری در هر آزمایشگاه محسوب می شود. شستشوی ظروف آزمایشگاهی و پاک کردن مواد شیمیایی احتمالی از آن ها از کاربرد های مهم این ماده است. ویژگی استون در اختلاط پذیری موجب می شود تا روند خشک شدن ظروف پس از شستن تسریع یابد. از مزایا مصرف دی متیل کتون هزینه تهیه پایین آن نسبت به حلال های دیگر است.

قیمت استون

قیمت این ماده به گرید تولید شده و درجه خلوص محصول وابسته است. هرچه خلوص محصول بیشتر باشد، از قیمت بیشتری در بازار برخوردار است. نرخ ارز، شرکت تولید کننده و خارجی یا ایرانی بودن محصول نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت بشمار می آیند.

فروش و خرید استون

خرید و فروش این محصول به دلیل کاربرد های گسترده بسیار صورت می پذیرد. برای خرید این ماده در گرید صنعتی می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خریدی به صرفه نمود. استون های مارتین و فیلا از انواع پرفروش این ماده هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا