صنایع شیمیاییکشاورزی و دامپروری

مقدار مصرف کود نیترات کلسیم

مقدار مصرف کود نیترات کلسیم در کشاورزی به عوامل بسیار زیادی از جمله PH خاک بستگی دارد. نیترات کلسیم تنها شکل محلول در آب عنصر کلسیم است. از آنجا که این ترکیب شیمیایی منبع نیتروژن نیز می باشد، معمولا در تهیه کودهای مایع برای فراهم کردن هر دوی این مواد مغذی ضروری به گیاهان در حال رشد استفاده می شود.

هنگامی که کمبود مواد مغذی در گیاهان مشاهده می شود، کشاورزان نیترات کلسیم را به صورت کود کامل یا به عنوان اسپری مواد مغذی استفاده می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کود شیمیایی، لطفا تا انتها با ما در این مقاله همراه باشید.

مزایای استفاده از کود نیترات کلسیم

نیترات کلسیم یک کود محلول در آب است که به عنوان یک منبع از کلسیم و نیتروژن استفاده می شود. هر گیاهی برای رشد سالم به کلسیم نیاز دارد. کلسیم استحکام دیواره های سلولی را تضمین می کند و به عنوان یک بلوک ساختمانی برای غشای سلولی عمل می کند.

جلوگیری از کمبود کلسیم در گیاهان بسیار مهم است، زیرا این کمبود می تواند سلامتی گیاه شما را در معرض خطر قرار دهد. برخی از مزایایی کود نیترات کلسیم عبارتند از:

  • استحکام دیواره های سلولی را بهبود می بخشد
  • گرانول کوچک است که باعث می شود به سرعت در آب حل شود
  • مواد مغذی لازم برای گیاه را تامین می کند

عملکرد کود نیترات کلسیم

این کود شیمیایی به دلیل داشتن ترکیبات مفید برای رشد گیاهان در کشاورزی بسیار استفاده می شود. نیترات کلسیم یک نوع کود شیمیایی متشکل از کلسیم و نیترات است. کلسیم در تشکیل دیواره های سلولی گیاه نقش بسیار اساسی دارد و برای تولید بذر در برخی گیاهان ضروری است.

کلسیم همچنین به تنظیم انتقال پروتئین از طریق دیواره های سلولی کمک می کند و با خنثی کردن اسیدهای آلی گیاهان را سم زدایی می کند. کمبود کلسیم باعث قهوه ای شدن نوک برگ های جوان و از بین رفتن آن ها می شود. هنگامی که گیاهان شما کمبود کلسیم داشته باشند، ممکن است برگ های آنها پیچ خورده و شکوفه ها زودتر از موعد ریزش کنند.

نیتروژن جز اساسی از هر پروتئین است؛ بنابراین برای رشد گیاه، فتوسنتز و واکنش های آنزیمی بسیار ضروری است. این ماده مغذی اغلب به مقادیر بسیار بالاتری نسبت به سایر مواد مغذی در طول مراحل رشد، زمانی که گیاه میوه تولید نمی کند، مورد نیاز است. کمبود این ماده با رشد آهسته شاخه های جدید، برگ های رنگ پریده در اواسط فصل رشد و تعداد برگ های کمتر نسبت به سال های گذشته مشخص می شود.

موارد مصرف نیترات کلسیم

این ماده شیمیایی کاربردهای بسیار زیادی علاوه بر استفاده به عنوان کود در کشاورزی دارد. سایر کاربردهای نیترات کلسیم عبارتند از:

تصفیه فاضلاب

استفاده از این ترکیب شیمیایی در تصفیه فاضلاب به عنوان یک افزودنی برای جلوگیری از انتشار بو استفاده می شود. در حضور نیترات ها، متابولیسم سولفات ها در فاضلاب متوقف می شود؛ بنابراین از تشکیل سولفید هیدروژن جلوگیری می شود. به این معنی که بو بدی در فاضلاب ایجاد نمی شود.

به عنوان آفت کش

از نیترات کلسیم برای کنترل برخی بیماری های گیاهی نیز استفاده می شود. به عنوان مثال، اسپری کردن محلول رقیق نیترات کلسیم برای کنترل برخی از آفات و لکه های چوب پنبه در درختان سیب در کشاورزی بسیار استفاده می شود.

افزودنی بتن

این ترکیب معدنی برای تسریع گیرش مخلوط بتن در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. یون های کلسیم باعث تشکیل هیدروکسید کلسیم شده و در نتیجه رسوب و گیرش بتن را تسریع می کنند. از این ماده همچنین در بتن ریزی در هوای سرد و همچنین برخی از نرم کننده های ترکیبی استفاده می شود.

نمک های مذاب برای انتقال حرارت و ذخیره سازی

نیترات کلسیم در نیروگاه های خورشیدی به عنوان نمک مذاب استفاده می شود. این ماده شیمیایی اغلب به صورت مخلوط با ترکیبات شیمیایی دیگر مانند نیترات پتاسیم و نیترات سدیم استفاده می شود. این نمک های مذاب را می توان برای جایگزینی روغن ترمو در نیروگاه های خورشیدی متمرکز برای انتقال حرارت استفاده کرد. اما از این ماده شیمیایی بیشتر در ذخیره سازی حرارت استفاده می شوند.

خطرات نیترات کلسیم

نیترات کلسیم باعث ایجاد سمیت حاد در بدن می شود و در صورت بلعیدن می تواند مضر باشد. تماس این ماده با پوست یا چشم، باعث تحریک یا آسیب شدید می شود. این ماده به عنوان یک اکسید کننده قوی ممکن است باعث آتش سوزی و ایجاد بخارات سمی شود. هنگام کار با آن باید نکات ایمنی را رعایت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا