غذایی و دارویی

مواد مصرف اسید سیتریک در شوینده

اسید سیتریک یک اسید ضعیف است که اغلب به عنوان یک نگهدارنده یا افزودنی طبیعی به غذا یا نوشیدنی برای افزودن طعم ترش به غذا استفاده می شود. اسید سیتریک فعالیت ضد میکروبی موثری علیه برخی کپک ها و باکتری ها نشان می دهد. همچنین ممکن است با کیلیت کردن یون های فلزی برای جلوگیری از قهوه ای شدن، با آنتی اکسیدان ها رابطه مستقیم داشته باشد.

اسید سیتریک تقریباً در متابولیسم هر ارگانیسمی وجود دارد زیرا یک واسطه مهم در چرخه اسید تری کربوکسیلیک (چرخه TCA با نام دیگر چرخه اسید سیتریک) است. یکی از مواد مصرف اسید سیتریک در شوینده ها است که در ادامه مقاله بیشتر با آن آشنا می شویم.

کاربردهای اسید سیتریک در شوینده ها

اسید سیتریک به عنوان یک ماده پاک کننده سازگار با محیط زیست در نظر گرفته می شود زیرا بی خطر است، به راحتی قابل تجزیه زیستی است و محصولی تجدید پذیر می‌باشد.

این ترکیب در بسیاری از محصولات شوینده مانند صابون لباسشویی، شامپو و همچنین محصولات صنعتی استفاده می شود تا PH قلیایی حفظ شودو به سورفکتانت ها و پاک کننده ها  کمک می کند تا موثرتر عمل کنند. پودر اسید سیتریک به راحتی با پاک کننده شسته می شود زیرا محلول در آب است.

اسید سیتریک همچنین می تواند به عنوان یک خوشبو کننده در فرمولاسیون های پاک کننده استفاده شود. این اسید فرمولی برای از بین بردن تجمع آب سخت روی ظروف است و می توان از آن به عنوان یک پاک کننده ملایم برای لکه های قهوه و چای و حتی برای از بین بردن لکه ادرار در دستشویی استفاده کرد.

از آنجایی که باکتری ها، کپک ها و کپک ها را از بین می برد، برای ضدعفونی و تمیز کردن عمومی عالی است. همچنین در از بین بردن کف صابون، لکه های آب سخت، رسوبات کلسیم، آهک و زنگ موثر است. همچنین، به عنوان یک نگهدارنده در بسیاری از محلول های پاک کننده عمل می کند. همچنین در از بین بردن کف صابون، رسوبات کلسیم، آهک و زنگ نیز موثر است. از آنجایی که آب لیمو حاوی 5 تا 8 درصد اسید سیتریک است، اغلب در پاکسازی سبز به جای اسید سیتریک استفاده می‌شود.

اسید سیتریک در شوینده ها بسیار کاربرد دارد و در محصول پاک کننده مانند محصولات خودرو (مانند پاک کننده چرخ و رادیاتور)، تمیز کننده فلز، پاک کننده اجاق گاز، پاک کننده ماشین ظرفشویی، پاک کننده همه منظوره، پاک کننده کف صابون، پاک کننده حمام، پاک کننده وان و کاشی استفاده می شود. این ترکیب در فرش شوی، صابون ظرفشویی، مواد شوینده لباسشویی، خوشبو کننده هوا، پاک کننده های پنجره، لکه برها و مواد شوینده ماشین نیز به کار می‌رود.

سایر کاربردهای اسید سیتریک

اسید سیتریک معمولاً به نوشابه‌های گازدار و غیر گازدار به عنوان طعم‌دهنده اضافه می‌ شود که طعم ترش را به نوشیدنی اضافه می‌کند و به دلیل خواص ضد میکروبی آن به عنوان یک نگهدارنده اضافه می‌شود. برای افزودن طعم ترش به آب نبات اضافه می شود اما همچنین برای تثبیت قندها و بهبود بافت نیز کاربرد دارد.

اسید سیتریک در تولید مربا و ژله برای کمک به کنترل سطح pH غذا استفاده می شود و به قوام و ماندگاری آن کمک می کند. همچنین می توان از آن را در پنیر فرآوری شده برای تثبیت و امولسیون کردن روغن و محتوای آب پنیر و جلوگیری از جدا شدن آن نیز استفاده کرد.

اسید سیتریک می تواند طعم را به داروهای خوراکی اضافه کند و طعم اجزای شیمیایی را پنهان کند. همچنین به عنوان یک امولسیفایر اضافه می شود و از جدا شدن مواد موجود در آماده سازی مایع جلوگیری می کند. رایج ترین استفاده از اسید سیتریک در ترکیب با بی کربنات ها برای ایجاد یک اثر جوشان است.

اسید سیتریک به دلیل اسیدیته ملایم خود به از بین بردن باکتری های مضر کمک می کند ودر درمان عفونت های پوستی استفاده می شود. این اسید با سیترات سدیم و سیترات پتاسیم برای پایین نگه داشتن سطح اسید در ادرار و برای کمک به جلوگیری از نقرس کمک می کند. پرکاربردترین استفاده اسید سیتریک در شوینده ها است.

ایمنی و خطرات اسید سیتریک

اسید سیتریک که یک پودر رطوبت گیر است، می تواند در تماس با رطوبت یا آب متبلور شود. بنابراین باید در محیطی تحت کنترل نگهداری شود تا از قرار گرفتن در معرض دما و رطوبت بالاتر جلوگیری شود.

در هنگام کار با محصولات حاوی اسید سیتریک یا پودر اسید سیتریک از پوست و چشم محافظت کنید و تهویه مناسب ایجاد کنید زیرا تنفس غبار این اسید می تواند باعث تحریک بینی و گلو شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا