غذایی و دارویی

مونوپروپیلن گلیکول چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مونوپروپیلن گلیکول یک ترکیب شیمیایی بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است. گلیکول ها ترکیباتی هستند که شامل دو گروه هیدروکسیل متصل به اتم های کربن مجزا هستند. مونو پروپیلن گلیکول یک ترکیب آلی مصنوعی و چسبناک است. مونو پروپیلن گلیکول یک رقیق کننده و حلال با فشار بخار کم است و در اکثر حلال های آلی به راحتی حل می شود.

مونوپروپیلن گلیکول مانند سایر گلیکول ها کاملاً با آب قابل اختلاط است. سمیت کم آن نیز عاملی برای استفاده گسترده از مونو پروپیلن گلیکول در صنایع مختلف است.

مونو پروپیلن گلیکول در آب، الکل، بنزین، استون، کلروفرم، اتر و اتانول محلول است. در حالی که می تواند به خوبی در روغن های ضروری حل شود، این ترکیب شیمیایی را نمی توان در روغن های ثابت حل کرد. علاوه بر این، مونو پروپیلن گلیکول (MPG) دارای نام های مختلفی مانند پروپیلن گلیکول فارما، مونو پروپیلن گلیکول USP، 1،2- دی هیدروکسی پروپان و 1،2- پروپاندیول است. فروش مونو پروپیلن گلیکول در گریدهای مختلف صورت می گیرد.

مونوپروپیلن گلیکول چگونه تولید می شود؟

مونو پروپیلن گلیکول معمولاً با هیدرولیز غیر کاتالیزوری پروپیلن اکسید تحت فشار و دمای بالا به دست می آید. روش دیگر تولید مونو پروپیلن گلیکول، روش جابجایی یون ها است. در این روش تولید، مونو پروپیلن گلیکول با جایگزینی آنیون ها و کاتیون ها به دست می آید. در اینجا مقداری اسید سولفوریک توسط رزین تبادل یونی مونو پروپیلن گلیکول قلیایی و غیر کاتالیزوری در دمای 150 درجه تولید می شود.

مونوپروپیلن گلیکول باید دور از شعله، دمای بالا و نور خورشید نگهداری شود. در صورت تماس با پوست و چشم انسان باید سریعا با آب فراوان شسته شود. مخلوط کردن این ترکیب شیمیایی با آب آشامیدنی، می تواند آسیب های جدی به بدن انسان وارد کند. خرید و فروش مونو پروپیلن گلیکول بازار گسترده ای در سراسر دنیا دارد.

  • خواص شیمیایی و فیزیکی مونوپروپیلن گلیکول
  • این ماده مایع بی رنگ و شفاف با طعم ملایم اما بی بو است.
  • چگالی آن 1.04 گرم بر سانتی متر مکعب در دمای 64 درجه سانتی گراد است.
  • حلالیت مونو پروپیلن گلیکول 1000 میلی گرم در میلی لیتر، در 20 درجه سانتی گراد است.
  • نقطه جوش آن 187.6 درجه سانتی گراد در فشار 760 میلی متر جیوه است.
  • نقطه ذوب آن 60 – درجه سانتی گراد است.

مونوپروپیلن گلیکول در چه صنایعی استفاده می شود؟

مونو پروپیلن گلیکول در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. برخی از کاربردهای این ترکیب شیمیایی در صنایع مختلف عبارتند از:

بیماری کتوز گاوی (استونمی) ممکن است به دلیل کبد چرب در گاوهای شیری در دوران بارداری رخ دهد. این ناراحتی باعث مشکلات گوارشی در حیوانات، ضعیف شدن حیوانات و کاهش بهره وری در شیر می شود. استونمی با تجویز 6 تا 16 دوز مونو پروپیلن گلیکول به گاوهای شیری به مدت 10 روز بهبود می یابد.

مونو پروپیلن گلیکول به عنوان یک مرطوب کننده در تولید محصولاتی مانند شامپو، فوم حمام، دستمال مرطوب کودک و محصولات آرایشی در بخش تولید مراقبت های شخصی استفاده می شود.

از این ترکیب شیمیایی همچنین به عنوان یک مرطوب کننده در تولید ژل اولتراسوند به عنوان یک ماده پزشکی استفاده می شود. مونو پروپیلن گلیکول برای سنتز فرمولاسیون های موضعی، تزریقی و خوراکی به عنوان حلال استفاده می شود.

این ترکیب همچنین در ساخت بسیاری از مواد شیمیایی به عنوان یک ماده شیمیایی حلال استفاده می شود. به عنوان مثال، از آن به عنوان یک حلال در فرآیندهای جریان در تولید مواد شیمیایی مانند تولید رنگ، صنایع پلاستیک، رنگ های غذایی، مواد طعم دهنده استفاده می شود.

  • همچنین این ترکیب شیمیایی در صنایع دارویی، غذایی و آرایشی به منظور حفظ رطوبت و جذب آب اضافی کارایی دارد.
  • مونو پروپیلن گلیکول به عنوان افزودنی در تولید برخی مواد غذایی در صنایع غذایی نیز استفاده می شود.
  • پروپیلن گلیکول در تولید ترکیبات پلی استر برای انجام فرآیند ضد عفونی کاربرد دارد.
  • این ترکیب شیمیایی در تولید دود مصنوعی نیز استفاده می شود، که در صحنه های آتش نشانی در بخش سینما و در نمایش های بخش تئاتر کارایی دارد.

مونو پروپیلن گلیکول به دلیل داشتن خاصیت ضد یخ خود در ساخت هواپیما و وسایل نقلیه نیز استفاده می شود. هنگامی که مونوپروپیلن گلیکول با آب مخلوط می شود، نقطه انجماد آب کاهش می یابد. به همین دلیل در فصل زمستان در آب برف پاک کن خودروها استفاده می شود. همچنین تضمین می کند که بال های هواپیما در برابر خطر یخ زدگی مقاوم می شوند. فروش مونو پروپیلن گلیکول توسط شرکت های تولید و توزیع مواد شیمیایی در گریدهای مختلف صورت می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا