صنایع شیمیایی

نفوذ دهنده و یکنواخت کننده چیست و چه کاربردی دارد؟

نفوذ دهنده و یکنواخت کننده، ترکیبات شیمیایی بسیار پرکاربرد در صنایع نساجی است. این ترکیبات شیمیایی خواص الیاف پارچه را بهبود و ارتقاء می دهند. آنها اکثرا  از خانواده فتی الکل اتوکسیلات هستند. این ترکیبات با افزایش خواص نفوذ دهندگی باعث بهبود خواص الیاف برای پردازش و رنگرزی می شوند.

در حال حاضر ترکیبات شیمیایی بسیاری در صنعت نساجی برای بهبود کیفیت و تسهیل فرآیند تولید بکار می رود. این ترکیبات شامل نفوذ دهنده ها، یکنواخت کننده ها، فیکسه کننده ها و بسیاری ترکیبات دیگر هستند. کاربرد این ترکیبات برای مقاصد گوناگون صورت گرفته و در بهبود کیفیت پارچه و ماندگاری رنگ ها بسیار موثر هستند. در واقع می توان گفت صنعت نساجی امروزه به شدت به آنها وابسته است و بسیاری از هزینه ها را با کاربرد آنها کاهش می دهد.

نفوذ دهنده و یکنواخت کننده چیست

این ترکیبات در بازار بیشتر به شکل مایع قهوه ای رنگ یافت می شود. این ترکیبات شیمیایی به راحتی در آب حل می شود و دارای PH در محدود 2 است.

آنها  برای شستشو پارچه مورد استفاده قرار می گیرند. از این ترکیبات در رنگرزی به عنوان خیس کننده پارچه استفاده می شود. نفوذ دهنده و یکنواخت کننده در پروسه های سفید گری و رنگرزی بوبین و کلاف به دلیل خارج نمودن هوای موجود از بوبین و کلاف مورد استفاده قرار می گیرد.

این ترکیبات دارای خاصیت نفوذ پذیری و هواگیری بسیار بالایی هستند و به دلیل حذف حباب های هوا و افزایش جذب آب باعث نفوذ رنگ به سطح و داخل الیاف می شود و یکنواختی رنگ را در پارچه بهبود می بخشند.

میزان مصرف این ترکیبات در صنعت نساجی، بستگی به سیستم های مورد استفاده دارد. میزان مصرف این ترکیبات در سیستم های ممتد، حدود 3 الی 5 گرم در هر لیتر آب است. دوز مصرف این ترکییات شیمیایی در سیستم رمق کشی، معمولا حدود 0.5 گرم در هر لیتر آب است.

خواص و ویژگی نفوذ دهنده و یکنواخت کننده

این ترکیبات شیمیایی خواص و ویژگی های بسیار زیادی را برای الیاف بوجود می آورند. امروزه نفوذ دهنده و یکنواخت کننده به اجزای اصلی در صنعت نساجی تبدیل شده اند. تولید کنندگان از این ترکیبات شیمیایی در بهبود خواص الیاف بسیار استفاده می کنند. آنها در صنعت نساجی باعث جذب بهتر رنگ در پارچه های پنبه ای می شود. همچنین در صنایع نساجی برای کنترل کف نیز استفاده می شوند.

این ترکیبات به عنوان یک ماده چربی گیر نیز کارایی دارند. این ترکیبات شیمیایی همچنین به دلیل داشتن خواص امولسیون و دیسپرس کنندگی بالا از بروز لکه، چربی و آلودکی بر روی پارچه در مراحل پردازش جلوگیری می کند. همچنین اثرات پاک کنندگی بالایی در صنعت نساجی ارائه می دهند. نفوذ دهنده و یکنواخت کننده با از بین بردن حباب های موجود در الیاف؛ جذب آب و رنگ را افزایش داده و باعث ایجاد یک رنگ یکنواخت در پارچه می شود.

شرایط نگهداری

این ترکیبات را باید در محیط های با تهویه مناسب نگهداری کرد. این ترکیبات فراریت بالایی دارند بنابراین باید آنها را دور از نور مستقیم خورشید و محیط های با دمای بالا ذخیره سازی کرد. بهتر است این ترکیبات شیمیایی را در دمای حدود 25 درجه نگهداری کنید. همچنین توصیه می شود نفوذ دهنده و یکنواخت کننده را دور از ترکیبات شیمیایی دیگر ذخیره سازی کنید.

هنگام کار با این ترکیبات شیمیایی باید از وسایل محافظت شخصی مانند دستکش و ماسک استفاده کنید. در صورت تماس با پوست، سریعا محل تماس را با آب زیاد شستشو دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا