صنایع شیمیایی

نونیل فنل اتوکسیله مول 10 چیست و چه کاربردی دارد؟

نونیل فنل اتوکسیله مول 10 به صورت مایعی شفاف و بی رنگ شناخته می‌شود. این ماده با نام اختصاری NPE شناخته می شود و محدوده pH آن 5 تا 8 است. از خواص نونیل فنل اتوکسیله مول 10 کاهش کشش سطحی آب بوده و به عنوان پاک کننده، شوینده و حلال در صنایع کارایی دارد. از کاربرد نونیل فنل اتوکسیله مول 10 در صنایه عتولید شوینده، پاک کننده، نساجی، کشاورزی و… استفاده می شود. از خواص نونیل فنل اتوکسیله مول 10 املسیفایری آن است. این خاصیت منجر به استفاده گسترده آن در صنایع مختلف شده است. کاربرد های Nonilfenol موجب شده تا خرید و فروش آن در بازار صنعتی مواد شیمیایی بسیار صورت پذیرد.

فنول اتوکسیلات چیست

نونیل فنل Nonilfenol با فرمول شیمیایی C15H24O و نام تجاری صابون مول در صنعت شناخته می شود. نونیل فنل یک سورفاکتانت غیر یونی و بسیار پرکاربرد در تولید دترجنت ها و شوینده های صنعتی محسوب می شود. این ماده با شکل ظاهری مایعی روغنی و یا جامدی نرم شناخته می شود. نوع خالص این ماده بی رنگ بوده و pH آن حدود 6.5 است. حلالیت این دسته مواد به تعداد گروه های اتیلن اکساید وابسته است. انواع با گروه های بیشتر از 7 در آب حل خواهند شد. بنابراین نونیل فنل اتوکسیلات مول 10 در آب حل می گردد.

نونیل فنول اتوکسیله، NPE، صابون مول 4 تا 40، NPE-n و نونیل فنول شناخته می شود.

نونیل فنل اتوکسیلات مول 10 چیست

نونیل فنل اتوکسیلات مول 10 با نام اختصاری NPE10 در بازار صنعتی شناخته می شود. نونیل فنل اتوکسیله مول 10 ماده ای شیمیایی و پایدار بوده که محدوده pH آن در حدود 5 تا 8 است. نونیل فنل اتوکسیلات مول 10 در حلال های آلی به راحتی حل می‌شود، اما حل شدن آن در آب با درجات مختلف یا در واقع با نسبت های مختلف صورت می پذیرد.

صابون نونیل فنول اتوکسیله سال های زیادی است که به علت اثربخشی بالا، قیمت مناسب و سهولت در استفاده در زمینه های مختلف به طور گسترده ای استفاده می شود. کاربرد در شوینده ها و فرآیندهای صنعتی از موارد استفاده از صابون مول 10 هستند. صابون مول 10 یک سورفکتانت بر پایه نونیل فنول اتوکسیلات است و دارای 10 واحد اتیلن اکساید است. این ترکیب یک ماده فعال سطحی غیر یونی بوده و شوینده ای عالی و بوگیری بسیار خوب است.

از خواص نونیل فنل اتوکسیلات مول 10 در مواد پاک کننده، چربی گیر، جهت شستشوی لکه، در مایعات مربوط به فلزکاری و… استفاده می شود. این محصول با نام تجاری KENON 10 در صنعت شناخته می شود.

خواص نونیل فنل اتوکسیله مول 10

  • پاک کنندگی خوب
  • مرطوب کنندگی مطلوب
  • داشتنن قدرت شستشوی بالا
  • داشتن قدرت بالای حل کنندگی

کاربرد نونیل فنل اتوکسیله مول 10

صابون مول با داشتن خواص ویژه مانند پاک کنندگی و شستشوی مطلوب، مرطوب کنندگی بالا، پایداری بالا و… کاربردی گسترده در صنایع مختلف دارد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

  • در صنایع تولید کاغذ
  • صنایع کشاورزی
  • شستشو و آبکاری فلزات
  • صنعت رنگ و رزین
  • کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی
  • کاربرد در صنایع نساجی
  • استفاده در صنایع چرم
  • کاربرد در تولید پاک کننده و شوینده
  • نساجی
  • و…

نگهداری و حمل و نقل نونیل فنل اتوکسیلات مول 10

این محصول را باید در جای خشک و خنک و سرپوشیده نگهداری نمود.

این ماده باید از گرما و مواد احتراق زا دور باشد.

در زمان آتش‌سوزی می توان از دی اکسید کربن و پودر شیمیایی خشک برای مهار آتش استفاده نمود.

این محصول در مخازن فولاد ضدزنگ، فولاد کربن، فولاد گالوانیزه و فولاد کربنی با پوشش اپوکسی، PVC یا پلی‌استر قابل نگهداری است.

مدت زمان نگهداری از آن با حفظ خواص 24ماه پس از تولید آن است.

خطرات نونیل فنل اتوکسیله مول 10

نونیل فنل اتوکسیله مول 10 از خطرناک ترین مواد شیمیایی برای محیط زیست است. ورود آن به آب های سطحی می تواند موجب آلودگی آب ها و ایجاد مسمومیت برای موجودات داخل آب شود. این موضوع موجب شده است تا در سال های اخیر استفاده از این ماده در شوینده ها محدود تر گردد. اختلالات هورمونی و نواقص مادرزادی از آسیب این ماده به جانداران آبزی است. آسیب‌های زیست محیطی و تحریکات پوستی نیز از شایع ترین عوارض آن محسوب می شوند.

خرید و فروش نونیل فنل اتوکسیله مول 10

خرید و فروش نونیل فنل اتوکسیله مول 10 در بازار صنعتی بسیار صورت می پذیرد. زیرا این ماده در صنایع مختلفی کاربرد دارد. برای خرید صابون مول 10 می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا