غذایی و دارویی

هر آنچه باید در مورد قرص سوکرالوز بدانید

سوکرالوز یک شیرین کننده مصنوعی و جایگزین قند است که در بسیاری از محصولات مانند نوشابه های رژیمی و آدامس ها یافت می شود. سوکرالوز یک شیرین کننده طبیعی مانند عسل یا سایر شیرین کننده های طبیعی نیست و همچنین حاوی کالری نیست و شاخص گلیسمی آن صفر است (به این معنی که بر سطح گلوکز خون تأثیر نمی گذارد). سوکرالوز بسیار شیرین‌تر از شکر است بنابراین مقدار کمی از آن برای ایجاد شیرینی کافی است.

نام های تجاری: اسپلندا ، کاندرل زرد ، سوکراپلاس

اسپلندا محبوب ترین نام تجاری سوکرالوز است که تقریباً در هر رستورانی برای شیرین کردن چای یا قهوه شما موجود است.

قرص سوکرالوز چیست؟

قرص سوکرالوز حاوی لاکتوز (از شیر)، سوکرالوز 40%، حامل (صمغ سلولزی با پیوند متقابل، ال-لوسین) تشکیل شده است. هر عدد قرص سوکرالوز معادل 2 کیلو کالری قند (ساکارز) است. بنابراین 100 گرم سوکرالوز معادل 3850 کیلو کالری شکر (ساکارز) است.

ویژگی های قرص سوکرالوز

  • جذابیت برای مصرف کننده: یک شیرینی بدون کالری
  • پایداری استثنایی: توانایی حفظ شیرینی در طول عمر مفید
  • سهولت استفاده: در فرمولاسیون و فرآوری
  • توانایی های ترکیبی: به صورت مستقل عمل می کند یا به خوبی با سایر شیرین کننده ها ترکیب می شود.

شما می توانید دوز روزانه مصرف قند خود را با قرص های کم شیرین و مصنوعی سوکرالوز جایگزین کنید. این قرص یک جایگزین عالی برای شکر منهای کالری و همان مقدار شیرینی است.  می توانید از این قرص ها به عنوان شیرین کننده در چای، قهوه یا حتی برای شیرین کردن آب میوه های خود استفاده کنید. این شیرین کننده برای افراد دیابتی و افرادی که رژیم های کم کالری دارند انتخاب مناسبی است.

فواید قرص سوکرالوز به عنوان شیرین کننده

 برای استفاده زنان باردار و شیرده

مصرف قرص سوکرالوز برای زنان باردار یا شیرده بی خطر است. تحقیقات نشان داده است که مصرف این قرص ها هیچ اثر نامطلوبی بر روی مادران باردار یا شیرده یا بر روی جنین ندارد و هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای از مصرف سوکرالوز در این شرایط خاص گزارش نشده است.

از آنجایی که فقط مقدار کمی از سوکرالوز در جریان خون جذب می شود، بنابراین میزان سوکرالوز موجود در شیر مادر بسیار کم است. همه زنان باردار یا شیرده به مواد مغذی و کالری لازم برای رشد و تکامل مطلوب کودک خود نیاز دارند و در عین حال مراقب هستند که بیش از نیازهایشان کالری دریافت نکنند بنابراین مصرف در حد اعتدال از این قرص های شیرین کننده تاثیر منفی بر مادر و جنین نخواهد داشت.

برای افراد مبتلا به دیابت

غذاها و نوشیدنی های حاوی سوکرالوز برای افراد مبتلا به دیابت به عنوان جایگزینی برای غذاها و نوشیدنی های شیرین شده با شکر و به عنوان راهی برای کمک به این افراد برای ارضای میل خود به طعم شیرین درهنگام مدیریت مصرف کربوهیدرات است. تحقیقات نشان می‌دهد که سوکرالوز سطح گلوکز خون را افزایش نمی‌ دهد بنابراین بر  گلوکز خون تأثیر نمی‌گذارد.

انجمن دیابت بیان می کند که برای برخی از افراد مبتلا به دیابت که عادت به مصرف منظم محصولات شیرین شده با شکر دارند، شیرین کننده های غیر مغذی (حاوی کالری کم یا بدون کالری) می تواند جایگزین قابل قبولی برای شکر، عسل و شربت ذرت در صورت مصرف متعادل باشد.

به نظر نمی رسد استفاده از شیرین کننده های غیر مغذی تأثیر قابل توجهی بر مدیریت قند خون داشته باشد، البته تا زمانی که افراد با کالری اضافی از منابع غذایی دیگر آن را جبران نکنند، می توانند دریافت کلی کالری و کربوهیدرات را کاهش دهند.

برای تثبیت و کاهش میزان کالری دریافتی روزانه

قرص سوکرالوز می تواند به افراد کمک کند تا رژیم غذایی کم کالری خود را حفظ کنند، در حالی که همچنان از  مصرف شیرینی ها لذت می برند، زیرا این شیرین کننده هیچ کالری ندارد. بنابراین سوکرالوز به کاهش هوس شیرینی بدون افزودن کالری کمک می‌کند و می‌تواند به افراد کمک کند تا میزان مصرف قندهای افزوده شده خود را به ‌ویژه از نوشابه ها را کاهش دهند. بنابراین مصرف این شیرین کننده مصنوعی با کاهش کالری مصرفی روزانه و یا تثبیت کالری دریافتی می تواند در کنار سایر عوامل به کاهش وزن شما کمک کند.

بطور کلی می توان گفت شیرین کننده مصنوعی سوکرالوز می تواند در کنار معایبی که دارد به شما در کنترل وزن و بیماری دیابت کمک کند. فقط باید به یاد داشته باشید که مقدار مصرف روزانه قابل قبول را رعایت کنید  زیرا مقدار بسیار کمی از آن می تواند نیاز شما به مصرف ماده غذایی شیرین را به راحتی برطرف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا