تصفیه آب

هر آنچه باید در مورد کلر استخری بدانید

کلر یکی از چندین عنصر شیمیایی است که برای اشکال مختلف زندگی از جمله سلامت انسان ضروری است. استفاده از کلر توسط انسان را می توان به دوران باستان ردیابی کرد که در آن کلرید سدیم، که اتفاقاً رایج ترین ترکیب کلر است، به شکل سنگ نمک و آب نمک استفاده می شده است. اگر امروزه کلر را یکی از مهمترین عناصر شیمیایی روی زمین می دانند، بیشتر به دلیل کاربردهای آن است.

کلر عضوی از خانواده عناصر هالوژن است. کلر دارای بوی تندی است که بوی آن شبیه به سفید کننده است. عدد اتمی کلر 17 و نماد آن «Cl» است. جرم اتمی آن 35.453 گرم بر مول و چگالی آن 3.2 گرم بر لیتر است. نقطه ذوب کلر 150.7- درجه فارنهایت و نقطه جوش 29.27- درجه فارنهایت است. کلر استخری یکی از انواع کلر موجود در بازار است که از آن برای پاکسازی و ضدعفونی استخرها استفاده می شود.

موارد استفاده از کلر استخری

کلر به عنوان یک ضدعفونی کننده در تصفیه خانه های آب در سراسر جهان، در درجه اول به دلیل هزینه پایین و کارایی بالا آن استفاده می شود. پودر کلر اساساً عوامل بیماری زا در آب را از بین می برد و به جلوگیری از شیوع بیماری های ناشی از آب کمک می کند. فرآیندی که در آن پودر کلر به منظور تصفیه آب استفاده می شود، کلرزنی آب نامیده می شود. به غیر از تصفیه خانه های آب، این عنصر شیمیایی به طور گسترده در تصفیه خانه های فاضلاب و استخر ها نیز استفاده می شود.

اگر اهل شنا هستید حتماً متوجه شده اید که آب استخر معمولاً کلردار است. هنگامی که کلر به آب استخر اضافه می شود، به اسید هیپوکلرو و سایر مواد شیمیایی از این دست تجزیه می شود که باکتری های مضر برای سلامت انسان را از بین می برد. کلر استخری به عنوان یک ضد عفونی کننده، همچنین برای از بین بردن باکتری های تجمع یافته در استخرهای آب، سیستم های تهویه مطبوع و غیره نیز استفاده می شود.

در زمینه پزشکی، تقریباً 85 درصد داروهای ضد عفونی کنده یا حاوی کلر هستند یا با استفاده از آن تولید می شوند. برخی از ترکیبات کلر نیز در ضد عفونی کننده ها استفاده می شود، زیرا از رشد باکتری در زخم ها و سوختگی ها جلوگیری می کند. ترکیبات کلر به طور گسترده ای به عنوان مواد پاک کننده و ضد عفونی کننده در مراکز پزشکی در سراسر جهان به ویژه برای ضد عفونی ماشین آلات و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

اگرچه کلر به راحتی آتش نمی گیرد، اما می توان از کلر با برخی مواد دیگر برای تشکیل ترکیبات انفجاری استفاده کرد. در واقع در گذشته از آن به عنوان یک عامل جنگ شیمیایی نیز استفاده می شده است. کلر به عنوان یک عامل مضر ریوی طبقه بندی می شود، زیرا می تواند باعث ادم ریوی و در نهایت منجر به مرگ شود. کلر برای اولین بار در طول جنگ جهانی اول در سال 1915 به عنوان یک سلاح مورد استفاده قرار گرفت.

کلر به راحتی در آب حل می شود و مخلوطی از اسید کلریدریک را تشکیل می دهد که در تولید کلریدها، کودها، رنگ ها و همچنین مواد ضدعفونی کننده برای تصفیه سطوح آماده سازی مواد غذایی استفاده می شود. کلر همچنین به عنوان یک عامل اکسید کننده عالی برای سفید کردن در صنایع کاغذسازی و پارچه نیز کارایی دارد.

در بدن انسان  کلر به شکل نمک های محلول به نام کلرید وجود دارد. کلرید همراه با سدیم و آب به عنوان یک الکترولیت معدنی عمل می کنند و نقش مهمی در توزیع مایعات در سراسر بدن دارد. کلر به حفظ تعادل مایعات، هم در داخل و هم در خارج سلول ها کمک می کند و همچنین برای حفظ حجم خون مورد نیاز و فشار خون مناسب ضروری است.

به دلیل کاربرد های بسیار زیاد است که کلر یکی از مهمترین عناصر شیمیایی روی کره زمین است. کلر استخری سالانه جان بسیاری از انسان ها را نجات می دهد. اگر از کلر برای ضدعفونی کردن آب استخر ها استفاده نمی شد، بسیار از انسان ها در سراسر جهان دچار مشکلات پوستی، عفونت ها و بسیاری از مشکلات دیگر سلامتی می شدند.

انواع کلر استخری و قیمت خرید و فروش کلر استخری
انواع کلر استخری و قیمت خرید و فروش کلر استخری

انواع کلر استخری و قیمت خرید و فروش کلر استخری :

کلر استخری سه نوع میباشد :

  • هیپوکلریت کلسیم 60 تا 70 درصد
  • قرص کلر آنریم دار و ساده 85% و 90% (تری کلرو ایزو سیانوریک اسید)
  • سدیم دی کلرو ایزوسیانورات (SDIC) 90 تا 100 درصد

پودر کلر استخری هیپوکلریت کلسیم کیفیت پایین در عین حال قیمت پایین تری نسبت به دو نوع کلر دیگر دارد و بیشتر در استخرهای عمومی با بودجه پایین استفاده دارد . خلالیت کامل ندارد و رنگ آب کامل شفاف نمیشود ولی قیمت مناسب آن سبب استفاده در خیلی از استخرهای شنا شده است.

قرص کلر استخری (تری کلرو ایزو سیانوریک اسید) بهترین گزینه برای استخر های خانگی و ویلاها است کیفیت بالا و استفاده راحت این نوع قرص ها اگر اصل باشد شما را به استفاده دایم از آنها وا می دارد.

پودر کلر استخری 90 تا 100 درصذ , سدیم دی کلرو ایزوسیانورات (SDIC) نیز بهترین گزینه برای استخرهای شنا که کیفیت آب و سلامتی شناگران برای آنها مهم است میباشد خیلی از استخرها این نوع کلر استخری همراه با قرص کلر با هم استفاده میشود .

لیست قیمت کلر استخر

کلر یک ترکیب پرکاربرد در تصفیه آب است و برای ضدعفونی استخرهای کلر بسیار استفاده می شود. سطح کل کلر (TC) شما مقدار ترکیبی کلر آزاد و کلر ترکیبی موجود در آب استخر شما است. سطوح کلر آزاد مقدار کلر موجود در استخر شما است که برای ضدعفونی و ضد عفونی کردن آب در دسترس است، در حالی که کلر ترکیبی قبلاً با آلاینده‌های موجود در آب واکنش نشان داده است و دیگر برای ضد عفونی مؤثر نیست.

کلر آزاد (FC) یکی از مهمترین اجزاء در حفظ سلامت و ایمن استخر است. FC از یک ضدعفونی کننده کلردار مانند کلر مایع یا هیپوکلریت کلسیم می آید و برای کنترل باکتری ها، رشد جلبک ها و سایر آلاینده ها در آب استخر استفاده می شود. در حالی که کلر یک ماده شیمیایی مهم استخر است، مهم است که مطمئن شوید مقدار مناسبی کلر آزاد در آب دارید تا شناگران شما در معرض خطرات سلامتی قرار نگیرند. سطوح FC عموماً باید بین 1-3 ppm برای نتایج مطلوب باقی بماند.

قیمت کلر استخر بسته به نوع آن متفاوت است. قرص کلر، پودر کلر و کلر مایع برخی از انواع کلر موجود هستند. شما می توانید انواع قرص کلر را برای پاکسازی استخر شنای خود به صورت حضوری یا اینترنتی خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا