صنایع شیمیایی

همه چیز درباره‌ی پلی نفتالین سولفونات

پلی نفتالین سولفونات چیست، این ترکیب شیمیایی یک افزودنی مفید برای بتن است که خواص بسیار زیادی را به این محصول اضافه می کند. این ترکیب شیمیایی بیشتر برای تهیه ملات خشک استفاده می شود. استفاده از سدیم پلی نفتالین سولفونات در تولید بتن، می تواند نسبت آب به سیمان را کاهش داده و مقاومت بتن را افزایش دهد. علاوه بر این، می تواند سیالیت و فرآیند پذیری سیمان را بهبود بخشد.

پلی نفتالین سولفونات یا فوق روان کننده بر پایه نفتالین، یک پودر قهوه ای روشن است. این ماده از نفتالین، اسید سولفوریک، فرمالدئید و یک مایع قلیایی ساخته شده است و تحت یک سری واکنش ها مانند سولفوناسیون، هیدرولیز، تراکم و خنثی سازی قرار گرفته است و سپس خشک می شود و به پودر تبدیل می شود.

این ترکیب شیمیایی اغلب برای تهیه بتن در بزرگراه ها، پل ها، سدها، تونل ها و برخی پروژه های ساختمانی دیگر استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ترکیب شیمیایی، لطفا تا انتها با ما در این مقاله همراه باشید.

پلی نفتالین سولفونات چیست

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که پلی نفتالین سولفونات چیست. این ترکیب شیمیایی یک سورفکتانت آنیونی با قابلیت تثبیت کنندگی امولسیون و عامل تعلیق با محدوده pH بین 7 تا 9 است. این سورفکتانت آنیونی هیدروتروپیک است به این معنی که توانایی افزایش حلالیت در آب سورفکتانت دیگر را دارد. این ماده شیمیایی کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد و از آن در بسیاری از صنایع مانند صنعت رنگ، کاغذ سازی، رنگرزی پارچه، تصفیه آب و تولید برخی از لوازم آرایشی استفاده می شود.

کاربرد پلی نفتالین سولفونات

این ترکیب شیمیایی برای طیف وسیعی از کاربردها، به ویژه برای تهیه بتن با مقاومت بالا، بتن پخت شده با بخار، بتن سیال، بتن غیر قابل نفوذ، بتن ضد آب، بتن پلاستیکی، میله های فولادی و بتن مسلح پیش تنیده مناسب است. علاوه بر این، می توان از آن به عنوان پخش کننده در صنایع چرم، نساجی و رنگ و غیره استفاده کرد.

پلی نفتالین سولفونات پرمصرف ترین عامل کاهنده آب در تولید انواع بتن است. این ترکیب شیمیایی ویژگی های زیادی مانند کاهش مصرف آب بالا، عدم خروج هوا، کاهش زمان گیرش و سازگاری نسبتا خوبی با سیمان دارد. علاوه بر این، به دلیل قیمت نسبتا پایین می توان آن را در ترکیب با سایر مواد افزودنی مختلف استفاده کرد. فوق روان کننده های مبتنی بر نفتالین معمولاً برای فرموله کردن بتن با سیالیت بالا، بتن با مقاومت بالا و بتن با کارایی بالا استفاده می شود.

این پلیمر می تواند سیالیت مخلوط سیمان و اسلامپ بتن را تا حد زیادی بهبود بخشد. پلی نفتالین سولفونات، زمان گیرش بتن را تغییر زیادی نمی دهد. با این حال، هنگامی که بیش از حد استفاده می شود، یک اثر کند کنندگی جزئی روی بتن دارد. این پلیمر مصرف آب را تا حد زیادی کاهش می دهد و کارایی بتن را بهبود بخشد. علاوه بر این، فولاد را دچار زنگ زدگی نمی کند، زیرا محتوای یون کلراید بسیاری کمی است.

مزایای استفاده پلی نفتالین سولفونات

این پلیمر به طور موثر سیالیت بتن را افزایش می دهد و جداسازی مواد بتن را کاهش دهد. این ترکیب شیمیایی هنگامی که استحکام و اسلامپ بتن یکسان است، می تواند میزان سیمان مصرفی را تا حدود زیادی کاهش دهد. بنابراین، می تواند کارایی بتن را بهبود بخشد، ساخت و ساز را تسهیل کند و به راحتی متراکم شود.

این ماده شیمیایی سازگاری مناسبی با سایر مواد افزودنی موجود در بتن دارد. در تهیه بتن این پلیمر معمولا با یک ماده افزودنی دیگر مانند یک عامل متورم کننده، یک عامل کف زدا یا یک ماده افزودنی فعال ترکیب شود و خواص بتن را به مقدار زیادی افزایش می دهند.

پلی نفتالین سولفونات یک ترکیب شیمیایی غیر سمی، غیر تحریک کننده، غیر قابل اشتعال و عاری از موادی است که به فولاد آسیب می رساند. این محصول می تواند به طور موثر ساختار منافذ بتن را بهبود بخشد و در نتیجه شاخص های دوام بتن مانند نفوذ ناپذیری، مقاومت در برابر کربنات شدن و مقاومت در برابر یخ زدگی را افزایش دهد.

اقدامات ایمنی هنگام کار با پلی نفتالین سولفونات

شما در این مقاله دریافتید که پلی نفتالین سولفونات چیست و چه کاربردی دارد. این ترکیب شیمیایی خطرات جدی برای سلامتی به همراه ندارد. با این حال، نباید به طور مستقیم با پوست و چشم تماس پیدا کند. توصیه می شود، هنگام کار با این ترکیب شیمیایی از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید. در صورت تماس با چشم یا بلعیدن پلی نفتالین سولفونات سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا