غذایی و دارویی

همه چیز درباره سوربیتول

سوربیتول یک قند الکلی (پلیول) است که به طور طبیعی در غذاهای مختلف وجود دارد. سوربیتول به دلیل توانایی جذب آب در محصولات پخته شده صنعتی نیز استفاده می شود. امروزه سوربیتول بیشتر به صورت مصنوعی تولید می شود، اگرچه به عنوان یک ماده طبیعی نیز وجود دارد.

کاربرد سوربیتول در غذاهای آماده، محصولات پخته شده و محصولات دیابتی بسیار رایج است. در اینجا این ماده دو وظیفه را انجام می دهد، جایگزین قند در محصولات دیابتی می شود اما در عین حال تقریباً کالری ندارد و طبق مطالعات انجام شده بر روی دندان ها نیز اثرات مخرب ندارد.

به همین دلیل است که سوربیتول به طور فزاینده ای در محصولاتی که بدون قند در نظر گرفته می شوند، یافت می شود. از جمله این موارد می توان به آدامس یا شیرینی های مختلف اشاره کرد.

این ترکیب در محصولات پخته شده صنعتی نیز استفاده می شود زیرا می تواند رطوبت را جذب کند. بنابراین، محصولات پخته شده مدت بیشتری مرطوب می مانند. این شامل محصولات پخته شده در سوپرمارکت ها یا محصولاتی که در نانوایی ها پخته می شوند نیز می باشد.

این ماده به خردل، شکلات، بستنی، مربا و حتی خمیر دندان و همچنین داروها نیز اضافه می شود. به این ترتیب مواد غذایی و بهداشتی از یک طرف در برابر خشک شدن محافظت می شوند و از طرف دیگر طعم شیرینی پیدا می کنند.

در لیست مواد تشکیل دهنده، شما همیشه سوربیتول را با این نام پیدا نمی کنید. اغلب اوقات، اصطلاح E420 یا جایگزین قند درج می شود. در محصولاتی که حاوی مقدار زیادی از این ترکیب هستند، گاهی اوقات با این نوشته مواجه خواهید شد که ممکن است در صورت مصرف بیش از حد، اثر ملین داشته باشد.

بیشتر بخوانید: سوکرالوز 

میوه ها حاوی سوربیتول طبیعی هستند

این ترکیب ن به عنوان یک ماده طبیعی در برخی غذاها یافت می شود. به عنوان مثال، این موارد شامل بسیاری از انواع میوه ها از جمله سیب، گلابی، زردآلو، هلو، آلو و گیلاس هستند. این میوه ها حاوی مقدار زیادی سوربیتول طبیعی هستند. این قند در درجه اول در میوه‌های هسته ‌دار یافت می‌شود. اگر میوه‌ها خشک شوند، حاوی مقدار بیشتری خواهند بود هستند.

سوالات متداول در مورد سوربیتول

آیا سوربیتول برای افراد مبتلا به دیابتی مناسب است؟

مزیت بزرگ سوربیتول این است که متابولیسم آن در بدن مستقل از انسولین است بنابراین برای افراد دیابتی مناسب است چون برخلاف دیگر قندها باعث افزایش قند خون نمی شود.

چرا مصرف سوربیتول اثر ملین و نفاخ دارد؟

کاربرد سوربیتول بیش از حد اثر ملین دارد. بنابراین اگر مقدار زیادی از آن را بخوریم، مکان‌های جذب در دستگاه گوارش عملاً اشغال می‌ شوند و با جذب مقدار زیاد آب اثر ملینی دارد. این ترکیب در روده بزرگ توسط باکتری ها متابولیزه می شود و به گازهایی تبدیل می شود که باعث نفخ می شود.

وقتی عدم تحمل سوربیتول دارم در بدن چه اتفاقی می افتد؟

در این بیماری این شیرین کننده نمی تواند در روده کوچک جذب یا متابولیزه شود. در عوض، باکتری‌های روده بزرگ آن را متابولیزه می‌کنند که می تواند باعث درد معده، نفخ شکم و اسهال شود.

در مورد عدم تحمل سوربیتول از کدام شیرین کننده ها به عنوان جایگزین استفاده می شود؟

شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام و ساخارین را می توان بدون تردید در صورت ابتلا به عدم تحمل سوربیتول استفاده کرد. اینها عبارتند از اریتریتول E 968، ایزومالت E 954 و لاکتیتول E 966.

آیا سوربیتول در نان وجود دارد؟

از آنجایی که سوربیتول به آب متصل می شود، به عنوان یک مرطوب کننده استفاده می شود. کاربرد این ترکیب در محصولات پخته شده، شکلات و سس ها رایج است. حتی نان های نانوایی می تواند حاوی این قند باشد، زیرا اغلب به مخلوط های پخت اضافه می شود.

آیا سوربیتول در شکلات وجود دارد؟

کاربرد سوربیتول در شکلات ها و شیرینی ها نیز رایج است. از طرف دیگر، در شکلات و شیرینی‌های مخصوص کودکان معمولاً سوربیتول وجود ندارد.

تفاوت سوربیتول و زایلیتول چیست؟

زایلیتول یا E 967  قند الکلی دیگری است. زایلیتول به عنوان جایگزین قند برای شیرین کردن غذا، مشابه سوربیتول استفاده می شود. با این حال، سوربیتول بسیار بیشتر از زایلیتول استفاده می شود زیرا تولید آن ارزان تر است.

کدام غذاها سوربیتول ندارند؟

میوه هایی مانند موز ، آووکادو و ریواس محتوای مقدار کمی از این قند هستند. غلات و آجیل ها فاقد سوربیتول هستند. محصولات لبنی بدون میوه یا فروکتوز افزوده شده نیز غذاهای فاقد آن هستند.

چگونه می توانم غذاهای حاوی سوربیتول را تشخیص دهم؟

این ترکیب در لیست مواد تشکیل دهنده بسیاری از مواد وجود دارد و برای اطمینان باید لیست مواد تشکیل دهنده را بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا