غذایی و دارویی

همه چیز هایی که باید درباره دکستروز بدانید

دکستروز قند ذرت است که از نشاسته ذرت تولید می شود. کاربردهای آن در صنایع غذایی و پزشکی را می توان به دلیل داشتن ساختار شیمیایی مشابه گلوکز نسبت داد. این ترکیب معمولاً در محصولات پخته شده و غذاهای فرآوری شده استفاده می شود.

فواید سلامتی دکستروز

دکستروز موجود در غذا و دارو در صورت مصرف صحیح و متعادل می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. این مزایا عبارتند از:

افزایش متابولیسم سلولی

مصرف این قند بدن شما را وادار می کند تا آن را به انرژی تبدیل کند. این به نوبه خود متابولیسم سلولی را بالا می برد و به شما کمک می کند فعال بمانید.

کالری کربوهیدرات را تامین می کند

این کالری‌ها معمولاً به افرادی داده می‌شود که به دلیل شرایط پزشکی نمی‌توانند مواد مغذی را از طریق دستگاه گوارش بخورند یا جذب کنند و در نتیجه خطر ابتلا به سوء تغذیه را دارند.

از گلیکوژن می توان برای تامین انرژی استفاده کرد

دکستروز می تواند به عنوان گلیکوژن در بدن ذخیره شود و در شرایط کمبود انرژی از آن برای تامین انرژی استفاده می شود.

دکستروز و ورزش

بدن شما معمولاً نیاز دارد که ذخایر از دست رفته را جبران کند. به همین دلیل است که قندها و کربوهیدرات های ساده به عنوان یک غذای ریکاوری بعد از تمرین توصیه می شود. آنها بسیار سریع جذب و مورد استفاده قرار می گیرند.

 سه دلیل واضح برای استفاده از دکستروز برای ورزش

به راحتی هضم می شود

سریعترین راه برای پر کردن گلیکوژن مصرف شده مصرف دکستروز است زیرا به آسانی جذب و به صورت گلیکوژن ذخیره می شود.

باعث افزایش جذب مواد مغذی در سلول های بدن می شود

در طول تمرین، از مواد مغذی حیاتی بدن برای سوخت رسانی به عضلات استفاده می شود. سپس مواد مغذی باید به بدن ما وارد شوند. انسولین به مواد مغذی کمک می کند تا از جریان خون به داخل عضلات حرکت کنند تا مرحله ریکاوری شروع شود. این قند با ایجاد جهش در قند خون و تحریک ترشح انسولین مواد مغذی را به سرعت به مقصد مورد نظر می رساند.

دکستروز در صنعت غذا

دکستروز یک افزودنی بسیار محبوب در صنایع غذایی است. تولید کنندگان اغلب از آن به عنوان شیرین کننده، بافت دهنده یا افزایش عمر مفید محصول استفاده می کنند.

دکستروز در صنعت نانوایی

از این ترکیب برای ایجاد تعادل در شیرینی و در عین حال تأثیر بر رنگ و افزایش ماندگاری استفاده می شود. همچنین کیفیت، بافت و تخمیر را بهبود می بخشد.

دکستروز در صنعت شیرینی سازی

دکستروز که یک قند کاهنده است، باعث می شود محصولات حاوی پروتئین شیر در فرآیندی به نام واکنش میلارد غنی سازی شوند. همچنین طعم میوه ای را ایجاد می کند و یک اثر خنک کننده سبک ایجاد می کند.

دکستروز در لبنیات و بستنی

این قند تعادل ظریفی را در محصولات لبنی و بستنی فراهم می کند و در عین حال بافت را بهبود می بخشد و ماندگاری را افزایش می دهد.

دکستروز در پزشکی

خواص و ساختار شیمیایی قندهای دکستروز به آن کاربردهای متنوعی در صنعت پزشکی می دهد. دکستروز می تواند به به درمان قند خون پایین کمک کند. یک قرص یا تزریق دکستروز با کاهش قند خون مقابله می کند.

درمان هیپرکالمی

هیپرکالمی یک وضعیت جدی است که در آن بدن شما سطوح بالایی از پتاسیم را در خون نشان می دهد.

کمبود تغذیه و کم آبی بدن

محلولی از دکستروز، اسیدهای آمینه، لیپیدها، ریزمغذی‌ها و الکترولیت‌ها به نام تغذیه تزریقی کامل (TPN) یا تغذیه تزریقی (PPN)  برای ارائه تغذیه کامل یا مکمل استفاده می ‌شود.

عوارض مصرف بیش از حد دکستروز

ممکن است منجر به افزایش وزن شود

دکستروز دارای محتوای کالری نسبتاً بالایی است. قندهای ساده در بدن فورا تجزیه می شوند و مازاد آن به عنوان چربی ذخیره می شود و منجر به افزایش وزن می شود.

خطر ایجاد مقاومت به انسولین

این وضعیت در نتیجه باقی ماندن گلوکز برای مدت طولانی در جریان خون است. هنگامی که مقدار زیادی دکستروز یا هر قند دیگری را به طور منظم مصرف می کنید، ممکن است باعث افزایش ترشح انسولین در بدن شما شود.

هیپوگلیسمی در افراد بدون دیابت

برای افراد بدون دیابت، مصرف بیش از حد می تواند منجر به افزایش قند خون شود. اگر قند خون شما به سرعت در یک بازه زمانی کوتاه افزایش یابد، پانکراس را تحریک می کند تا مقادیر زیادی انسولین ترشح کند. این به سلول های شما سیگنال می دهد که قند خون را به سرعت مصرف کنند زیرا قند خون بالا می تواند به بافت های شما آسیب برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا