غذایی و دارویی

همه چیز هایی که باید درباره دکستروز بدانید

دکستروز نوعی قند است که به غذاهای فرآوری شده و نان ها و شیرینی ها اضافه می شود و می تواند اثرات متعددی بر بدن داشته باشد. بطور کلی دکستروز یک مونوساکارید ساده است که با تجزیه غذاهای نشاسته ای مانند ذرت، برنج یا گندم تهیه می شود.

این فرآیند معمولاً از طریق واکنش های آنزیمی با هدف جداسازی این شیرین کننده همه کاره انجام می شود. دکستروز یکی از اشکال کمتر شناخته شده قند است و در بسیاری از غذاهایی که هر روز مصرف می کنید یافت می شود. این ماده با داشتن طعم شیرینی خاص نسبت به ساکارز، به دلیل ایجاد طعم‌های لطیف در محصولات پخته شده محبوب است و به همین دلیل در بسیاری از محصولات نانوایی مورد استفاده قرار می گیرد.

دکستروز نه تنها  طعم شیرینی را اضافه می کند بلکه می تواند به تثبیت غذاها و به پخت یکنواخت دسرهای مورد علاقه شما نیز کمک می کند. دکستروز یک شیرین کننده و یک ماده افزودنی اضافه شده در بسیاری از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده است، زیرا می تواند به عنوان یک نگهدارنده عمل کند.

برای کسانی که به دنبال کاهش مصرف شکر هستند، دکستروز باید مانند سایر شیرین کننده ها مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا مصرف شود. دکستروز می تواند عملکردها و خواص متفاوتی نسبت به ساکارز و فروکتوز داشته باشد، اما در صورت مصرف بیش از حد اثرات منفی بر بدن خواهد داشت.

غذاهای حاوی دکستروز

  • چوب شور و چیپس سیب زمینی
  • آب میوه ها
  • آب نبات
  • کیک های رژیمی
  • غذاهای نشاسته ای
  • محصولات پخته شده
  • شیرینی و کیک ها
  • سس ها
  • گوشت های پخته شده و فرآورده های گوشتی
  • عسل
  • بستنی
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • ترشی
  • کراکر
  • غلات شیرین

فواید دکستروز

قندها (به شکل گلوکز) منابع اولیه انرژی برای بدن هستند و دکستروز می تواند انرژی مشابهی را به ویژه برای ورزشکاران استقامتی یا به عنوان یک کمک تمرینی فراهم کند. به شرط اینکه قندهایی که مصرف می کنید سوزانده و استفاده شوند، نه اینکه به عنوان چربی ذخیره شوند، در اینجا دکستروز اضافی لزوما چیز بدی نیست.

علاوه بر این، برای افراد مبتلا به دیابت که نیاز به مدیریت سطح قند خون خود دارند، دکستروز می تواند به افزایش سریع قند خون کمک کند و آن را در محدوده طبیعی تثبیت کند. در محیط های بالینی، دکستروز به صورت داخل وریدی و به شکل قرص برای تثبیت وضعیت بیمارانی که دچار شوک دیابتی می شوند استفاده می شود.

اگر شکر به طور منظم در مقادیر زیاد مصرف شود، مطمئنا می تواند برای بدن خطرناک باشد، اما شیرین کننده هایی مانند دکستروز و سایر قندها  اگر در محدوه نرمال استفاده شوند می تواند برای سلامتی مفید باشند.

عوارض جانبی دکستروز

مانند هر قند دیگری، مصرف بیش از حد دکستروز می تواند تعدادی اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد، از جمله افزایش خطر ابتلا به دیابت، افزایش وزن، ایمنی ضعیف و سایر بیماری های عصبی. به همین دلیل درک این خطرات و تعدیل مصرف غذاهای حاوی دکستروز بسیار مهم است و می تواند از به وجود آمدن بسیاری از این مشکلات جلوگیری کند.

اگر دکستروز مصرفی شما زیاد باشد، خطر ابتلا به دیابت به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. مصرف متعادل هر گونه قند بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری مزمن است.

دکستروز اضافی مانند قند اضافی در بدن به عنوان چربی ذخیره می شود و این چربی اغلب به صورت چربی زیر جلدی و احشایی ذخیره می شود که در نتیجه کاهش وزن را دشوار می کند و افزایش این نوع وزن با سطوح بالای التهاب و استرس اکسیداتیو در سراسر بدن همراه است.

مصرف بیش از حد دکستروز می‌تواند باعث شود که سلول‌های سیستم ایمنی به طور موقت ضعیف یا از بین بروند و در مقابل عوامل بیماری‌زا و سایر باکتری‌ها توانایی مقابله نداشته باشند.

رژیم های غذایی سرشار از شیرین کننده ها مستقیماً با افزایش خطر بیماری های عصبی از جمله بیماری آلزایمر مرتبط است و دلیل آن این است که سلول های مقاوم به انسولین در مغز می میرند و روند انحطاط را تسریع می کنند، همچنین دیابت می تواند دیواره رگ های خونی را ضعیف کند و خطر سکته های کوچک را افزایش دهد که می تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد.

دیابت با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و همچنین فشار خون بالا و التهاب مزمن مرتبط است. برای افرادی که قند زیادی مصرف می کنند، چاقی، دیابت و مشکلات قلبی اغلب دست به دست هم می دهند، بنابراین اگر در حال حاضر در معرض خطر بالای مشکلات قلبی هستید، کاهش مصرف ش مصرف دکستروز انتخاب عاقلانه ای است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا