غذایی و دارویی

ویژگی و کاربرد کربوکسی متیل سلولز چیست؟

کربوکسی متیل سلولز یک ماده مصنوعی بی خطر است که به عنوان صمغ سلولزی نیز شناخته می شود، به طور گسترده ای به عنوان قوام دهنده و امولسیفایر در صنایع غذایی و آرایشی استفاده می شود. کربوکسی متیل سلولز از سلولز طبیعی یا فیبر گیاهی به دست می آید. این ترکیب در حالت خشک، پودری سفید، خاکستری یا زرد بی بو و بی طعم است که در آب حل می شود.

کربوکسی متیل سلولز یک نمک محلول در آب است که در مقادیر بزرگ تجاری خام بدون هیچ گونه تصفیه برای استفاده در مواد شوینده، مایعات حفاری و صنعت کاغذ تولید می شود. در درجه خلوص بالاتر، به عنوان یک افزودنی غذا استفاده می شود.

کاربرد کربوکسی متیل سلولز

با توجه به خصوصیات آبدوستی، خواص خوب تشکیل فیلم، ویسکوزیته بالا و عملکرد چسبندگی کربوکسی متیل سلولز دارای کاربردهای بسیار متنوعی است که در زیر ذکر شده است:

صنعت ساخت و ساز

این ماده در اکثر ترکیبات سیمان و مصالح ساختمانی استفاده می شود زیرا به عنوان یک عامل تثبیت کننده و آب دوست عمل می کند و پراکندگی ماسه در سیمان را بهبود می بخشد و اثر چسبندگی آن را تشدید می کند.

مواد شوینده

صنعت شوینده بزرگترین مصرف کننده کربوکسی متیل سلولز است. ترکیبات گرید  فنی این ماده  اغلب برای صابون ها و مواد شوینده استفاده می شود و به عنوان یک مهار کننده رسوب مجدد چربی در پارچه پس از پاک شدن توسط مواد شوینده عمل می کند.

صنعت کاغذ

پوشش کربوکسی متیل سلولز در صنعت کاغذ به دلیل صاف کردن سطح، کاغذ را در برابر چربی مقاوم ‌تر می‌ کند و  استحکام بین الیاف را بهبود می‌بخشد و در نتیجه کیفیت رنگ کاغذ را بالا می برد. همچنین به عنوان کمکی در اکستروژن الیاف از خمیر و جلوگیری از لخته شدن آنها استفاده می شود.

کشاورزی

در سموم دفع آفات و اسپری های مبتنی بر آب کاربرد کربوکسی متیل سلولز به عنوان یک عامل تعلیق کننده حائز اهمیت است. همچنین به عنوان یک عامل چسبنده برای چسباندن حشره‌ کش به برگ ‌های گیاهان پس از استفاده عمل می ‌کند. گاهی اوقات از این ماده به عنوان کمکی در تخریب کودهای خاصی که بسیار آلاینده هستند نیز استفاده می شود.

چسب ها

این ماده به ترکیبات مختلفی از چسب ها و مواد چسبنده اضافه می شود که تقریباً برای هر ماده تولیدی استفاده می شود. از این ماده به طور گسترده ای در صنعت چرم استفاده می شود. چسب هایی که چوب را به چوب های دیگر متصل می کنند، به طور موثر با ترکیب کربوکسی متیل سلولز با نشاسته و فنل فرمالدئید ساخته شده اند.

لوازم آرایشی و مراقبت شخصی

این ترکیب در مواد قالب گیری دندان و در مواد تشکیل دهنده خمیر دندان و ژل نیز به کار برده می شود. این اتر محلول در آب به عنوان غلیظ کننده، تثبیت کننده، عامل تعلیق و تشکیل لایه ها در کرم ها، لوسیون ها یا شامپوها عمل می کند و به طور گسترده ای در محصولات مراقبت از مو نیز استفاده می شود.

تولید رنگ

کاربرد کربوکسی متیل سلولز در رنگ روغن و پولیش نیز  گسترده است. این ماده به عنوان یک غلیظ کننده عمل می کند و رنگدانه را در مایع معلق می کند.

پلاستیک ها

کاربرد اصلی این ماده در صنعت پلاستیک، افزایش ویسکوزیته پلاستیک هایی مانند لاتکس است که باعث بالارفتن کیفیت انواع پلاستیک نیز می شود.

صنایع غذایی

این ترکیب در صنعت غذا به عنوان یک عامل کمکی در تولید بستنی، خامه و محصولات لبنی، به عنوان یک ماده کمکی برای تشکیل ژل در ژلاتین ها و پودینگ ها و به عنوان غلیظ کننده در سس های سالاد و فیلینگ استفاده می شود.

صنعت پزشکی

جدیدترین کاربرد کربوکسی متیل سلولز در صنعت پزشکی است. محلول های حاوی این ماده  برای تشکیل ژل هایی استفاده می شود که در جراحی قلب، قفسه سینه و قرنیه استفاده می شود. در عمل قفسه سینه، ریه ها بسته می شوند و سپس با محلول کربوکسی متیل سلولز پوشانده می شوند تا از نشت هوا و ورود مایعات جلوگیری شود.

داروسازی

این ترکیب برای پوشش قرص هایی با درجه خلوص بالا و ویسکوزیته کم استفاده می شود. این ماده در محیط اسیدی معده نامحلول است اما در محیط اصلی روده محلول است. همچنین برای فرم ژل، انتقال دارو، تجزیه قرص ها و به عنوان تثبیت کننده برای سوسپانسیون ها، امولسیون ها، اسپری ها و قرص های چسبنده زیستی که به صورت داخلی به مخاط قسمتی از بدن متصل می شوند، استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا