تصفیه آب

پودر کلر چیست؟

پودر کلر دارای سه نوع هیپوکلریت کلسیم ، هیپوکلریت لیتیوم و سدیم دی کلرو ایزو سیانورات است . کلر به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده بسیار قوی جهت ضد عفونی آب در دنیا شناخته می‌شود

سدیم دی کلرو ایزو سیانورات (پودر کلر 90% و 100%)

سدیم دی کلرو ایزو سیانورات ( SDIC)، پودر کلر مبتنی بر سدیم با pH 7 بهترین پودر کلر در دنیا اسکلر به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده بسیار قوی شناخته می‌شودت، به این معنی که بدون افزودن محصولات اضافی می تواند به صورت مستقیم وارد استخر شود و کاملا” در آب بسرعت حل میشوند و کیفیت آب فوق العاده ای دارند .

پایه سدیمی دی کلرو، باعث شده است که این ماده شیمیایی، یک گزینه بسیار مناسب برای افرادی باشد که به دنبال ضدعفونی کننده ای با قدرت انحلال سریع و بدون باقیمانده هستند. سطح AC دی کلر، معمولاً 90% است و از طریق تغذیه کننده های شیمیایی یا شناورها وارد آب می شود. به دلیل سطح بالای AC از این پودر کلر برای رفع مشکلات استخرهای روباز مثل سبز شدن آب و رشد جلبک ها نیز استفاده می شود.

سدیم دی کلرو ایزو سیانورات، بهترین گزینه مناسب برای استخرهای روباز در معرض آفتاب است.

هیپوکلریت لیتیوم

هیپوکلریت لیتیوم دارای انحلال سریع است. AC (کلر در دسترس) در هیپوکلریت لیتیوم 35% است. اما قدرت پاک کنندگی تقریبا پایین و هزینه بالای خرید هیپوکلریت لیتیوم باعث شده است که هیپوکلریت لیتیوم اغلب به عنوان ضد عفونی کننده در استخرهای خانگی مورد استفاده قرار بگیرد و در استخرهای عمومی کاربرد چندانی نداشته باشد.

هیپوکلریت لیتیوم برای استخرهای ساخته شده از فایبر گلاس و افرادی که با آب سخت و سطح کلسیم آب مشکل دارند، بسیار مناسب است البته در ایران در بازار مواد شیمیایی دیده نمیشوند .

هیپوکلریت کلسیم (پودر کلر 60-70%)

هیپوکلریت کلسیم نوع دیگری از پودر کلر است که دارای فرمول مولکولی Ca (ClO) 2 است. کلر های تولیدی در ایران کلر 60 تا 70 درصد بر پایه هیپوکلریت کلسیم هستند که حلالیت کامل ندارند و کلر های با کیفیت متوسط هستند.  این پودر توسط Vedant Bodkhe از ترکیب آهک و کلرید کلسیم ساخته شد و در حال حاضر برای تصفیه آب بخصوص آب شرب در حجم بسیار زیاد تولید و به بازار عرضه می شود. هیپوکلریت کلسیم دارای ترکیب نسبتاً پایدار است و کلر موجود در آن بیشتر از هیپوکلریت سدیم (سفید کننده مایع یا آب ژاول ) می باشد.

استاندارد کلر آب شرب و مصارف خانگی بر اساس استاندارد شماره 1053 سازمان استاندارد مقدار 0.5 تا 0.6 میلی گرم در لیتر است  مهمترین روش ضد عفونی آبهای مصرفی کلرزنی است. کلر زنی چهت کنترل رشد میکرو ارگانیسم ها و جلوگیری از رشد دوباره آنها در  آب مصرفی صورت میکیرد.

پودر کلر در تصفیه خانه‌های کل شهرهای دنیا از 100 پیش جهت گندزدایی و بر بهداشت آبهای مصرفی استفاده می‌شود.

پودر کلر از کجا بخریم

کلر یک عنصر رایج در محصولات نظافتی و آفت کش های خانگی و محصولات استخر است. احتمالاً با استفاده از آن در استخرها برای عاری از باکتری ها و جلبک ها آشنا هستید. شما می توانید کلر را با بوی قوی آن که شبیه سفید کننده است، تشخیص دهید. کلر در آب آشامیدنی در مقادیر بسیار کم برای از بین بردن باکتری ها استفاده می شود. در آب استخر نیز برای ضد عفونی و حفظ شفافیت آب مورد استفاده قرار می گیرد. پودر کلر توسط برندهای مختلف با کیفیت های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. پودر کلر را می توانید به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به آب استخر اضافه کنید. در روش غیر مستقیم این ترکیب را ابتدا در آب حل کرده و سپس به استخر اضافه می کنند.

اثر ضد عفونی کننده فوق العاده این ترکیب کاملا تضمین شده است و سالهاست که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید پودر کلر می توانید به فروشگاه های لوازم استخر مراجعه کرده یا به صورت اینترنتی اقدام به خرید آن از شرکت های تولید و توزیع مواد شیمیایی کنید. برای استفاده از این ترکیب شیمیایی طبق برچسب بسته بندی آن عمل کرده و یا با کارشناسان استخر در این رابطه مشورت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا