غذایی و دارویی

کاربرد ثعلب در آشپزی

ثعلب پودری است که از ریشه خشک شده  گیاهی به نام ارکیده تهیه می شود. این ریشه ها حاوی پلی ساکارید مغذی و نشاسته ای به نام گلوکومانان هستند.

ثعلب یک پودر خوراکی است که در صنایع غذایی و آشپزی خانگی کاربرد بسیار دارد. از این پودر می توانید  در انواع دمنوش های خانگی، چای، شیر، انواع دسر، فرنی، سوپ و حتی بستنی خانگی نیز استفاده کنید. استفاده از آن نیز بسیار راحت است و کافی است آن در ظرفی ریخته با شیر یا آب مخلوط کنی و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به غلظت مناسب برسد و از طعم دلنشین و خامه ای آن لذت ببرید.

فواید ثعلب برای سلامتی

درمان فشار خون بالا

سیگار کشیدن، چاقی و استفاده از مقادیر بالای نمک در رژیم غذایی می تواند باعث  بالا رفتن فشار خون شود. فشار خون بالا می تواند باعث بسیاری از مشکلات سلامتی مانند نارسایی قلبی، باریک شدن رگ های خونی، سندرم متابولیک و حتی زوال عقل شود. ثعلب دارای خواص ضد فشار خون و کاهش فشار خون سیستولیک است.

در کنار این خاصیت، این گیاه می تواند به عنوان یک عامل دیس لیپیدمیک نیز عمل کند و اختلال عملکرد اندوتلیال را درمان کند. فرآیند درمان اختلال عملکرد اندوتلیال و کاهش پروفایل لیپیدی با افزایش مقدار استیل کولین اتفاق می افتد.

ثعلب همچنین برای بیمارانی که به دلیل رژیم غذایی پرچرب سطح لیپید خون آنها بالاست بسیار مفید است. این گیاه می تواند فشار خون بالا و سطوح بالای چربی را به طور موثر کاهش دهد اگر آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 درمان سرفه

عفونت های باکتریایی و آلرژی های فصلی باعث بروز مشکلاتی مانند سرفه و سرماخوردگی می شود. این مشکلات اغلب خود به خود حل می شوند اما در برخی موارد می توانند باعث ایجاد آلرژی شوند.

ثعلب می تواند سرفه و سرماخوردگی همراه با آن را درمان کند. خواص خلط آور موجود در این گیاه به آن اجازه می دهد مخاط را از گلو خارج کرده و علائم سرفه را کاهش دهد. بنابراین کسانی که از سرفه رنج می برند، می توانند برای درمان سریع سرفه از این گیاه استفاده کنند.

درمان اسهال

ثعلب در درمان اسهال بسیار موثر شناخته شده است. عصاره این گیاه که همراه با شیر گرم مصرف می شود به تنظیم حرکات روده و در نتیجه درمان مشکلات مربوط به دستگاه گوارش کمک می کند.

حفظ سلامت پوست

ثعلب در درمان انواع بیماری های پوستی مفید است و می تواند به طور موثری مشکلاتی مانند جوش و آکنه را درمان کند وبه سفت شدن سلول‌ها و بافت‌های پوست نیز کمک می‌کند وهمچنین برای درخشندگی پوست و سفت و جوان شدن پوست نیز استفاده می شود.

 درمان مشکلات جنسی مردانه

ثعلب ارزش خود را در درمان بسیاری از مسائل جنسی ثابت کرده است و می توانید از آن به عنوان یک درمان فوق العاده برای ناتوانی جنسی در مردان استفاده کنید. عصاره به دست آمده از این گل یک درمان موفقیت آمیزدر اختلال نعوظ شناخته شده است و بنابراین می توان از آن برای تقویت زندگی جنسی مردان استفاده کرد.

رفع استرس عصبی

این گیاه همچنین به عنوان یک آرام بخش عمل می‌کند و از این رو می‌تواند با آرام کردن اعصاب و کاهش هر گونه فشار وارده بر سیستم عصبی، مشکلاتی مانند دردهای عصبی را تسکین دهد.

سایر خواص ثعلب

  • به رفع یبوست و نفخ کمک می کند.
  • به تسهیل هضم کمک می کند
  • به تقویت حافظه و ذهن کمک می کند.
  • به از بین بردن بیماری های سینه کمک می کند.

عوارض جانبی ثعلب

استفاده از ثعلب برای اکثر افراد بی خطر است اما عوارض جانبی احتمالی آن مشخص نیست. اطلاعات کافی در مورد استفاده از ثعلب در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد بنابراین بهتر است از مصرف آن در بارداری و شیردهی خودداری کنید.

مقدار مصرف مناسب ثعلب  به عوامل متعددی مانند سن مصرف کننده، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده  مقدار مناسب برای ثعلب وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه بی خطر نیستند و اندازه مصرف آن می تواند مهم باشد پس بهتر است در حد اعتدال از آن استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا