غذایی و دارویی

کاربرد دکستروز ۵ درصد برای چیست؟

سرم‌ها از درمان‌های دارویی محسوب شده و به‌صورت تزریقی به کار برده می‌شوند. سرم ها انواع مختلفی داشته و به دلایل مختلف می‌توانند تجویز شوند. از سرم دکستروز ۵ در مواردی استفاده می‌شود که به درمان با مایع و کالری نیاز است. دکستروز 5 درصد با نام سرم قندی نیز شناخته شده و در حجم های 500 و 1000 میلی لیتری قابل تهیه است. کاربرد دکستروز 5 درصد با تامین آب و کالری بیمار می‌تواند موجب تسریع درمان و بهبودی گردد. از کاربرد دکستروز ۵ درصد در بهبود بیماری کرونا نیز بسیار استفاده می‌شود. قیمت دکستروز ۵ درصد با توجه به حجم محصول و شرکت تولید کننده متفاوت خواهد بود.

خواص دکستروز ۵ درصد

دکستروز قندی ساده است و از آن در شیرین کردن غذاهای شده استفاده می‌شود. دكستروز نیز مانند قند سفره انرژی لازم برای بدن را تامین می‌کند. اما تفاوت آن‌ها در تفاوت تأثیر بر میزان سطح قند خون است. دکستروز قندی محلول در آب است، بنابراین انحلال پذیری بالایی دارد. از دکسترروز ۵ درصد می‌توان برای افزایش سریع قند خون استفاده نمود. کاربرد دکستروز ۵ درصد به دلیل جذب فوری، استفاده های دارویی دارد. انواع سرم دکستروز 5 و 10 درصد باری استفاده های دارویی تولید و عرضه می‌شوند.

سرم دکستروز ۵ درصد برای کرونا

ویروس کرونا می‌تواند موجب افزایش سطح فشار خون در افراد دیابتی شود. این فشار خون بالا در افراد مبتلا به دیابت موجب بروز علائم کم آبی در بدن می‌گردد. بنابراین جهت ب تغذیه و جلوگیری از کم آبی در این بیماران از فواید و خواص سرم دکستروز ۵ در صد استفاده می‌شود. این سرم ها جذب سریعی داشته و مواد مغذی قندی و انرژی را تامین می‌کنند. بعلاوه آب فراوانی را نیز به بدن می‌رسانند.

گسترش پاندمی کرونا در جهان موجب شده است تا تقاضا برای مصرف سرم دکستروز ۵ در صد رو به افزایش گذارد. این سرم جهت تزریق داروهای ضدکرونا ضروری بوده و بعلاوه کربوهیدرات مورد نیاز بیمار را نیز تامین خواهد نمود.

کاربرد سرم دکستروز ۵ درصد برای چیست

کاربرد دکستروز 5 درصد در بهبود افت قند خون، تامین کالری و کربوهیدرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. دکستروز 5 درصد شکلی از گلوکز بوده و به‌صورت وریدی تزریق می‌گردد. با تزریق این محصول دارویی، مایعات از دست رفته بدن جایگزین گشته و کربوهیدرات مورد نیاز بدن نیز فراهم می‌گردد.

تفاوت دکستروز ۵ درصد با گلوکز

این دو قند ازلحاظ شیمیایی هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته و تقریبا یکسان هستند. اصطلاح دکستروز برای فرم D- گلوکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع گلوکز در دو ایزومر D و L یافته می‌شود که به نوع D آن دکستروز می‌گویند. از کاربرد دکستروز در پزشکی برای افزایش سطح قند خون در افرادی استفاده می‌شود که دچار افت قند شده‌اند.

عوارض دکستروز 5 درصد

این محصول دارویی از سرم های قندی بوده و برای افرادی که آب بدنشان کم شده استفاده می‌شود. میزان درصد قند در انواع سرم های 5 یا 10 درصد متفاوت است. توجه شود که افراد مبتلا به دیابت در خصوص مصرف این سرم باید احتیاط کنند. زیرا می‌تواند موجب افزایش بیش از حد قند خون در آن‌ها گردد. این سرم ها می‌توانند عوارض زیر را به همراه داشته باشند.

  • ایجاد عفونت در محل تزریق سرم
  • بروز نكروز بافتی
  • بروز ترومبوز وریدی با فلبیت
  • عدم هوشیاری
  • تحریکات وریدی

دکستروز 5 درصد برای نوزاد

برخی از نوزادان در معرض قند خون پایین قرار دارند. درواقع هیپوگلیسمی در مادران مبتلا به دیابت رخ می‌دهد. عدم درمان هیپوگلیسمی موجب آسیب مغزی و تشنجدر نوزادان می‌گردد. بنابراین سطح قند خون پس از تولد نوزاد مورد بررسی قرار می‌گیرد. برخی پزشکان از کاربرد خواص دکستروز 5 درصد برای درمان هیپوگلیسمی استفاده می‌کنند.

برای میزان سطح قند خون نوزاد می‌توان با یک آزمایش خون ساده هیپوگلیسمی را تشخیص داد. در ۶ هفته آخر بارداری، جنین بیشترین ذخایر انرژی خود را دریافت خواهد نمود. به همین دلیل بیشتر نوزادان نارس دارای ذخیره انرژی خیلی کمی هستند. بنابراین پس از تولد برای آن‌ها سرم دکستروز تجویز می‌شود.

سرم دکستروز ۵ درصد و سدیم کلراید ۹ درصد برای چیست

این سرم برای تامین آب، کالری و الکترولیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد این سرم در مسمومیت‌ها نیز صورت می‌پذیرد. این محصول دارویی قادر به تامین الکترولیت‌ها بوده و سدیم از دست رفته را نیز جبران خواهد نمود. البته توجه شود که مصرف سرم دکستروز ۵ درصدو سدیم کلراید ۹ درصد می‌تواند موجب افزایش فشار خون گردد.

قیمت دکستروز ۵ درصد

قیمت سرم های دکستروز 5 درصد با توجه به حجم آن‌ها و برند تجاری می تواند متفاوت باشد. برای خرید دکستروز ۵ درصد به داروخانه های سراسر کشور مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا