غذایی و دارویی

کاربرد سیترات سدیم در نوشیدنی ها

سیترات سدیم نمک طبیعی سدیم اسید سیتریک است که طعم ترش اسید سیتریک را حفظ می کند و به عنوان افزودنی طعم نمک ترش و به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده می شود. بیشتر نوشابه های لیمویی طعم ترش خود را مدیون سیترات سدیم هستند. این ترکیب همچنین برای کنترل اسیدیته استفاده می شود و به عنوان یک تثبیت کننده عمل می کند. سیترات سدیم در مواد غذایی مانند کره های شکلاتی، برش های پنیر و انواع لبنیات مایع استفاده می شود.

سیترات سدیم به عنوان یک عامل بافر برای کنترل سطح pH و نگهدارنده برای جلوگیری از آلودگی و تخریب توسط میکروارگانیسم ها عمل می کند. این ترکیب را علاوه بر مواد غذایی و نوشیدنی می توان در انواع محصولات آرایشی از جمله محصولات مراقبت از مو، مراقبت از پوست، صابون ها و شوینده ها یافت.

این ترکیب در پزشکی همراه با اسید سیتریک به عنوان یک عامل قلیایی کننده برای کاهش اسیدی شدن ادرار استفاده می شود. انواع مختلفی از بیماری ها از جمله اسیدوز لاکتیک، کتواسیدوز دیابتی و اسیدوز توبولار کلیوی وجود دارد که سیترات سدیم ممکن است یک درمان موثر برای آنها باشد. سیترات سدیم همچنین می تواند به پیشگیری از نقرس و انواع خاصی از سنگ کلیه کمک کند.

روش تولید سیترات سدیم

سیترات سدیم با خنثی کردن اسید سیتریک و هیدروکسید سدیم یا کربنات تولید می شود. در حالی که اسید سیتریک به طور طبیعی در مرکبات و سایر گیاهان تولید می شود، تولید انبوه آن معمولاً از طریق تخمیر انجام می شود. مانند سایر نمک های مصرفی، سیترات سدیم معمولاً به شکل کریستال های سفید، دانه ای و محلول در آب عرضه می شود.

این ترکیب به عنوان تنظیم کننده اسیدیته در نوشیدنی هایی مانند نوشیدنی های گازدار، نوشیدنی های فوری، شربت ها، نوشیدنی های آبمیوه، چای و قهوه، ورزشی و نوشیدنی های انرژی زا استفاده می شود.

عوارض و خطرات سیترات سدیم

در حالی که این ماده معمولاً بی خطر است اما مصرف زیاد آن از طریق نوشیدنی ها با عوارضی همراه است.  توجه داشته باشید که افراد مبتلا به هایپرکالمی (پتاسیم بیش از حد در خون) و/ یا مبتلا به مشکلات قلبی باید از مصرف سیترات سدیم اجتناب کنند. علاوه بر این مصرف زیاد این ماده ممکن است باعث هایپرناترمی شود که ناشی از سدیم اضافی در خون است.

این ترکیب به عنوان یک افزودنی غذایی چون در مقادیر کمی استفاده می شود اصولا برای شما مضر نیست. ولی هنگام استفاده به عنوان دارو، باید احتیاط بیشتری کرد. این ترکیب می تواند با داروهای مختلف تداخل داشته باشد و می تواند به افراد دچار برخی از بیماری ها آسیب برساند.

اگر می خواهید از عوارض ناشی از این ماده شیمیایی در امان باشید آب لیمو یک جایگزین عالی و طبیعی برای اهداف دارویی و آشپزی است. آب لیمو را می توان به نوشیدنی ها و دسرها اضافه کرد و تزیین مناسبی برای غذاهای ماهی و گوشتی است. علاوه بر این، آب لیمو برای از بین بردن سنگینی و چرب بودن غذا عالی است بنابراین برای حفظ و ارتقاء سطح سلامتی شما نیز مفید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا