صنایع شیمیایی

کاربرد و ویژگی های بوراکس در صنایع

بوراکس نام رایج یک ماده معدنی طبیعی، به نام سدیم تترابورات دکاهیدرات (Na2B407-10H2O) است. این ترکیب شیمیایی به صورت طبیعی در سراسر جهان از جمله شیلی، کالیفرنیا، بولیوی، تبت، ترکیه و رومانی یافت می شود. بوراکس یک ترکیب بسیار مهم از بور است که در صنعت بسیار کاربرد دارد. اتحادیه بین المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC)، نام بوراکس را سدیم تترابورات دکاهیدرات نامیده اند. در حال حاضر، جنوب کشور آمریکا اکثریت بورات موجود در جهان را تولید می کند.

این ترکیب شیمیایی در صنایع تولید شیشه و فایبرگلاس بسیار کاربرد دارد. بوراکس به دلیل مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و مقاومت در برابر خراش و ضربه در شیشه و فایبرگلاس استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی همچنین در طیف وسیعی از محصولات از تلفن های همراه گرفته تا پنل های خورشیدی باعث ایجاد خاصیت استحکام و دوام می شود.

کاربرد بوراکس در صنایع

بوراکس دارای کاربرد های گسترده ای در صنایع است. این ترکیب شیمیایی را می توانید در صنایعی از جمله، تولید چسب و درزگیرها، تولید شیشه و فایبرگلاس، ساخت عایق ها و پلیمرها، کشاورزی، صنایع باتری و خازن سازی، تولید مواد شوینده، روان کننده ها، صنایع نفت و گاز، انرژی هسته ای و بسیاری دیگر از صنایع یافت کرد. بیشترین استفاده از این ترکیب شیمیای در صنایع تولید شیشه و فایبرگلاس است.

این ترکیب توانایی  قلیایی کردن محلول را دارد و قابلیت اتصال متقابل شیمیایی آن را به یک جزء عالی در ساخت چسب های مبتنی بر کازئین و دکسترین تبدیل می کند. بوراکس نقش کلیدی در حفاظت از سلامت خاک، حمایت از کشاورزی پایدار و افزایش تغذیه و عملکرد محصولات نیز دارد. بورات ها یکی از اجزای اصلی در تولید الکترولیت باتری های لیتیوم یونی هستند. بوراکس کاربردهای مختلفی در صنایع دارد اما در منزل نیز برای تمیز کردن سطوح و یا سفید کردن لباس‌ ها بسیار استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی همچنین می تواند در کنترل سختی آب به شما کمک کند.

شما می توانید بوراکس را به محصولات شوینده خود اضافه کنید و شاهد بهبود پاک کنندگی و تمیز شدن بهتر لباس های خود باشید. بوراکس همچنین به طور فعال برای بهبود اثربخشی مواد شوینده با افزایش توانایی مبارزه با لکه ها در صنعت تولید مواد شوینده به کار می رود. این ترکیب شیمیایی به افزایش قابلیت حذف لکه و سفید کنندگی، تثبیت آنزیم ها، بافر قلیایی، نرم شدن آب و افزایش عملکرد سورفکتانت کمک می کند. همچنین از بوراکس در منزل و صنایع برای تولید اسلایم نیز استفاده می شود. اسلایم یک خمیر بازی مخصوص کودکان است.

بازار جهانی آن را می توان از نظر جغرافیایی، به آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا، آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه و آفریقا تقسیم کرد. آسیا و اقیانوسیه به دلیل تقاضای زیاد برای بوراکس در اهداف کشاورزی، سهم پیشرو در بازار جهانی بوراکس را به خود اختصاص داده اند. بوراکس یک ریزمغذی ضروری برای رشد و نمو گیاهان سالم است.

همچنین نقش حیاتی در کشاورزی دارد. این ترکیب شیمیایی در پرورش گیاه، یک عنصر ضروری است. در غلظت کم، بوراکس به عنوان ریز مغذی در کودهای کشاورزی استفاده می شود. چین به دلیل حضور قوی صنایع مصرف نهایی در منطقه به یکی از بزرگترین مصرف کنندگان بوراکس در صنایع تبدیل شده است. تخمین زده می‌ شود که هند به دلیل وجود صنایع شیمیایی قوی، کشوری مهم برای استفاده از بوراکس در آینده نزدیک است.

هنگام کار با این ترکیب بهتر است از لوازم محافظتی مانند دستکش و ماسک استفاده کنید. این ترکیب شیمیایی در غلظت های بالا برای سلامتی مضر است. همچنین از بلعیدن این ترکیب شیمیایی جدا خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا