صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

کاربرد کازئینات سدیم چیست و چه مصارفی دارد؟

کازئینات سدیم یا کازئین نوعی پروتئین است که در شیر پستانداران یافته می شود. کازئین ماده پروتئین اصلی موجود در شیر است. کاربرد کازئینات سدیم در صنایع غذایی از موارد مصرف این ماده محسوب می شود. از خواص کازئینات سدیم محلولیت بیشتر آن نسبت به کازئین است. استفاده از کازئینات سدیم به عنوان امولسیفایر در صنایع غذایی صورت می پذیرد. خرید و فروش کازئینات سدیم در صنعت به دلیل خواص و کاربرد های متعدد بسیار صورت می پذیرد. قیمت کازئینات سدیم تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون نوع و گرید تولید شده قرار دارد. برای خرید کازئینات سدیم می توان به سایت های معتبر فروش مواد صنعتی مراجعه کرده و بدون واسطه این محصول را تهیه نمود.

در ادامه این مطلب به بررسی کاربرد و نحوه استفاده از کازئینات سدیم و موارد مصرف آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

سدیم کازئینات چیست

کازئینات سدیم یا نمک سدیم کازئین همان پروتئین شیر است که به عنوان یک افزودنی غذایی چند منظوره شناخته می شود. این افزودنی به عنوان امولسیفایر، تغلیظ کننده یا تثبیت کننده در غذا مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد این ماده موجب بهبود خواص مواد غذایی در طول پردازش و نگهداری می گردد. بعلاوه ارزش تغذیه ای، عطر و طعم را نیز بهبود می بخشد.

کاربرد اصلی سدیم کازئین به عنوان امولسیفایر است. امولسیون سازی کازئین سدیم به دلیل خواص کازئین است. درواقع کازئین نوعی پروتئین است و مولکول های آن حاوی هر دو گروه آب دوست و آب گریز هستند. بنابراین می توانند برای رسیدن به امولسیون هم توسط آب و هم توسط مواد چرب جذب شوند.

انواع کازئین

کازئین اسیدی

به شیر تازه پس از فرآیند چربی گیری و پاستوریزه کردن، اسید هایی نظیر اسید لاکتیک، استیک اسید، اسید کلریدریک یا اسید سولفوریک اضافه نمایید. سپس pH را روی 4.6 تنظیم کرده تا میسل های کازئین انرژی خود را از دست داده جامد شده و رسوب کنند. سپس فرآیندهای خنثی سازی و خشک کردن صورت می پذیرد. در پایان می توان آن را با آمونیوم، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سایر مواد قلیایی خنثی کرده وکازئینات های مختلف تولید نمود.

کازئین مایه پنیر (رنت)

ابتدا از شیر چربی زدایی می شود. سپس آنزیم رنتاز به آن اضافه می‌گردد. در آخر یک رسوب منعقد شده حاصل می شود.

خواص امولسیفایری کازئینات سدیم

کازئینات سدیم حاوی گروه های آب‌دوست و آب‌گریز در مولکول های خود است. بنابراین دارای درجه خاصی از امولسیون کنندگی خواهد بود. خواص امولسیون کنندگی کازئین تحت تاثیر شرایط محیطی خاصی قرار دارد. تغییرات pH یکی از عوامل موثر بر قدرت امولسیفایری آن بوده و به طور قابل توجهی بر خواص امولسیون کنندگی آن تأثیر می گذارد.

این ماده در نقطه ایزوالکتریک کمترین قدرت امولسیون کنندگی را داراست. قدرت امولسیون کنندگی کازئین زمانی که کمتر از نقطه ایزوالکتریک باشد، می تواند افزایش پیدا کند. اما قدرت امولسیون کنندگی آن در شرایط قلیایی بیشتر بوده و با افزایش pH افزایش خواهد یافت.

لازم به ذکر است که کازئین مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. این ماده می تواند قدرت امولسیفایری خود را در شرایط پی اچ خاص و تحت حرارت نیز حفظ نماید.

کاربرد کازئینات سدیم در صنایع غذایی

کازئین سدیم به عنوان یک افزودنی غذایی و به عنوان امولسیفایر و تثبیت کننده در صنایع غذایی استفاده می شود. این ماده دارای اثرات امولسیون کنندگی و تغلیظ کنندگی، ضخیم شدن، چسبندگی، کف کردن و حفظ کف می باشد.

از خواص کازئینات سدیم محلول بودن در آب است. بنابراین استفاده از آن در مواد غذایی بیشتر از کازئین خواهد بود. به طور گسترده ای از این ماده در صنایع غذایی استفاده می شود.

بستنی، انواع نوشیدنی های پروتئینی، گوشت و فرآورده های گوشتی، تولید بیسکویت، انواع نان، تولید نودل، محصولات غلات، فست فودها و… از محصولاتی هستند که در آن ها از کاربرد کازئینات سدیم بهره برده می شود.

قیمت کازئینات سدیم

قیمت این محصول تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. گرید تولید شده، شرکت تولید کننده، نرخ ارز، خارجی یا ایرانی بودن محصول و… تنها بخشی از عوامل موثر بر قیمت این محصول محسوب می شوند. حجم و وزن بسته بندی محصول نیز بر قیمت آن تاثیر خواهد داشت. توجه شود که نرخ ارز بر قیمت محصولات وارداتی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

خرید و فروش کازئینات سدیم

این ماده به عنوان یک ترکیب صنعتی شناخته می شود. بنابراین از خرید و فروش بالایی در صنعت برخوردار است. برای خرید کازئینات سدیم می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا