تصفیه آب

کلرزن خطی چیست و کاربرد آن چه مزایایی دارد؟

کلرزن خطی یکی از دستگاه هایی است که برای ضدعفونی آب استخر شنا مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه های کلرزن به پخش یکنواخت کلر در آب کمک کرده و ضدعفونی را به بهترین نحو انجام می دهند. استفاده از این دستگاه ها بسیار ساده و مقرون به صرفه است و کمک می کند آب استخر شنا فاقد هرگونه آلودگی باشد. از طرفی استفاده از دستگاه های کلرزن از آسیب دیدن تجهیزات استخر به دلیل افزودن مستقیم کلر به آب جلوگیری خواهد کرد.

کلرزن خطی مقدار مشخصی از کلر را به آب استخر اضافه می کند و آب را به بهترین نحو پاکسازی می کند. استفاده از قرص کلر با استفاده از این دستگاه ها بسیار ساده است و کافی است قرص کلر را در مخزن دستگاه قرار داده و مقدار کلری که باید آزاد شود را تنظیم کنید.

در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در رابطه با این دستگاه و مزایای آن ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع کلرزن خطی

کلرزن خطی در دو مدل In Line و Off Line موجود است که هر دو را می توان برای آزاد کردن مقدار مشخصی از کلر تنظیم کرد. نوع In Line در زمان ساخت و یا بازسازی استخر در مسیر لوله برگشتی نصب می شود تا با عبور آب مقدار مشخصی کلر وارد استخر شود. اگر پس از ساخت استخر اقدام به نصب این دستگاه کنید نیاز است که لوله های آب را برش دهید که هزینه زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد.

نوع آفلاین این دستگاه بدون نیاز بریدن لوله ها قابل نصب است و مناسب استخرهای ساخته شده است. فقط کافی است با ایجاد سوراخ های کوچک در لوله های برگشتی آب استخر آن را نصب کنید و مورد استفاده قرار دهید.

مزایا و معایب کلرزن خطی چیست

کلرزن خطی در سیستم تصفیه استخر دارای قابلیت تنظیم خودکار سطح کلر خروجی است که برای پاکسازی آب استخر بسیار حائز اهمیت است. از این دستگاه می توان برای استخرهای روباز و سربسته استفاده کرد و هیچ محدودیتی ندارد. علاوه بر این به دلیل کوچکی ابعاد و راحتی نصب بسیار مورد توجه هستند. از معایب کلر زن خطی می توان به گران بودن این دستگاه و مناسب نبودن آنها برای استخرهای بزرگ و عمومی اشاره کرد. کلرزن خطی فقط برای استخرهایی با حجم 25000 تا 300000 قابل استفاده است.

محل مناسب برای نصب کلرزن خطی استخر

این دستگاه را می توانید در استخرها، جکوزی ‌ها، مخازن و حوضچه‌ ها نصب کرده و برای ضد عفونی آب مورد استفاده قرار دهید. بهترین مکان نصب برای این دستگاه ها دقیقاً بعد از همه تجهیزات یا سیستم‌ های تصفیه استخر است. ابعاد کوچک این دستگاه اجازه می دهد در هر مکانی به راحتی نصب شوند.

نکات مهم در استفاده از کلرزن خطی

در زمان خرید کلر زن حجم استخر را باید در نظر داشته باشید تا پاکسازی و ضدعفونی آب استخر به بهترین نحو انجام شود. قبل از خرید کلر زن، فضا و محل نصب دستگاه را مشخص کنید و با کارشناسان فروش این وسیله مشورت کنید تا هزینه اضافی برای شما ایجاد نکند.

قبل از قرار دادن قرص کلر در دستگاه باید پمپ استخر و کلر زن خطی را خاموش کرده و هرگز بدون انجام این موارد درب دستگاه را باز نکنید. برای پیشگیری از مشکلات تنفسی زمان باز کردن درب محفظه کلر حتما از ماسک‌ استفاده کنید زیرا کلر یک گاز سمی و خطرناک است.

نگهداری و مراقب صحیح از کلرزن خطی به شما اطمینان می دهد که همواره آب استخر تمیز و فاقد هرگونه آلودگی است. توجه داشته باشید که در صورت اختلال در کارکرد این دستگاه سطح کلر استخر تغییر کرده و امنیت آب به خطر می افتد. بنابراین با رعایت نکات ساده اما مفید می توانید از این دستگاه حداکثر استفاده را ببرید.

نحوه نصب کلرزن خطی

کلرزن خطی یکی از وسیله های کاربردی برای افزودن پودر کلر به استخر است. این وسیله باید در مسیر لوله ‌کشی و تصفیه آب استخر نصب شود. برای نصب این وسیله ابتدا باید پمپ استخر را خاموش کنید. علاوه بر این شیر کنترلی کلرزن خطی را در وضعیت خاموش قرار دهید. سپس باید صبر کنید تا آب و بخار کلر از دستگاه خارج شود.

در مرحله بعد درپوش دستگاه را برداشته و قرص کلر را در آن قرار می دهیم. هرگز سر خود را روی دستگاه قرار ندهید زیرا تنفس کلر بسیار خطرناک است. دو یا سه عدد قرص کلر را داخل دستگاه قرار دهید و درپوش آن را بگذارید. آن را به خوبی محکم کنید. در این مرحله باید پمپ تصفیه استخر را روشن نمایید. با ورود آب به دستگاه کلرزن خطی کلر به داخل سیستم تصفیه استخر وارد و آب را ضدعفونی می کند.

مرحله آخر نصب کلرزن خطی تغییرات نهایی شیر کنترلی است. بهتر است آن را طوری تنظیم کنید که همیشه 1 الی 3 ppm کلر آزاد در استخر شما وجود داشته باشد. برای این منظور باید میزان استفاده از استخر شنا، تجهیزات ضدعفونی کننده استخر و شرایط آب و هوایی را مورد نظر قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا