غذایی و دارویی

کلسیم کلراید در کنسروها بخصوص کنسرو گوجه فرنگی چه کارایی دارد؟

کلسیم کلراید یک ماده  شیمیایی است که از دو عنصر کلسیم و کلر تشکیل شده است. فرمول شیمیایی آن CaCl 2 است. کلسیم کلراید به طور سنتی با حل کردن تراشه های مرمر یا تراشه های سنگ آهک در اسید هیدروکلریک تهیه می شود. اگرچه می توان آن را به راحتی از سنگ آهک برای مصارف تجاری تولید کرد، اما در حال حاضر از بقایای فرآیند آمونیاک- سودا ساخته می شود.

کلرید کلسیم معمولاً به عنوان یک ماده کریستالی سفید رنگ به صورت پودری فروخته می شود  و طعمی شور دارد و ماده اصلی بسیاری از مواد غذایی از جمله تنقلات است. این ترکیب به عنوان یک افزودنی در صنایع غذایی در محصولاتی مانند انواع کنسرو، ترشی های صنعتی خیارشور، سس و چاشنی کاربرد فراوانی دارد.

کلسیم کلراید یک افزودنی محبوب غذایی در کنسروها

کلسیم کلراید به عنوان یک افزودنی غذایی از فاسد شدن غذا جلوگیری می کند و به سالم و تازه نگه داشتن غذا برای مدت طولانی کمک می کند و همچنین به عنوان یک نگهدارنده در غذاهای بسته بندی شده  و کنسرو شده استفاده می شود.

استفاده از این ترکیب به عنوان افزودنی و نگهدارنده غذایی یک مزیت دیگر نیز  دارد، این  ماده به افزایش محتوای کلسیم در غذا کمک می کند و در نتیجه به افزایش ارزش غذایی ماده غذایی نیز کمک می کند.

علاوه بر اینکه یک نگهدارنده است به عنوان یک عامل سفت کننده عالی نیز عمل می کند. اگر مواد سفت کننده مانند کلسیم کلراید به آنها اضافه نشود، سبزیجات و میوه های کنسرو شده نرم می شوند.

به عبارت دیگر، برای حفظ سفتی و جلوگیری از نرم شدن غذاهای کنسروی ، استفاده از کلرید کلسیم به عنوان یک ماده افزودنی ضروری است. اگرچه این ترکیب حاوی سدیم نیست، اما طعم آن شور است، بنابراین به عنوان تقویت کننده طعم ترشی ها و خیارشورهای صنعتی نیز استفاده می شود.

کنسرو گوجه فرنگی

کنسرو گوجه فرنگی (برخلاف گوجه فرنگی تازه) منبع عالی آنتی اکسیدان لیکوپن و سرشار از آهن است و به کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان پروستات و دژنراسیون ماکولا کمک می کند.

زمانی که وقت کافی برای بلانچ کردن و پوست کندن گوجه فرنگی برای سس، یا سوپ خانگی ندارید می توانید از کنسروهای متنوع گوجه فرنگی استفاده کنید.این کنسروها به ویژه در ماه های زمستان که گوجه فرنگی تازه و آبدار در دسترس نیست، می تواند کاربردی باشد این کنسروها تا 18 ماه قابل نگهداری هستند.

کنسرو گوجه فرنگی اغلب حاوی نمک زیادی است. اگر برچسب تغذیه آن را بررسی کنید، معمولاً بین 100 تا 300 میلی گرم سدیم در هر وعده غذایی دارد که 4 تا 13 درصد توصیه روزانه است. بنابراین بهتر است به دنبال نسخه های «بدون نمک اضافه شده» باشید، در این کنسروها سدیم تا یک سوم کاهش یافته است.

به جز نمک این کنسرو ها حاوی مواد نگهدارنده مانند اسید سیتریک و کلسیم کلراید هستند که هر دو این مواد برای مصرف بی خطر در نظر گرفته شده اند. اسید سیتریک به حفظ رنگ کمک می کند، در حالی که کلسیم  کلراید به حفظ شکل ظاهری گوجه فرنگی های خرد شده کمک می کند.

کلسیم کلراید در کنسرو گوجه فرنگی

دلیل استفاده از کلسیم کلراید در کنسرو گوجه فرنگی این است که گوجه فرنگی شکل ظاهری خود را حفظ کند و سفت بماند و احتمال خورد شدن آن در حین و بعد از فرآیند کنسرو کمتر شود.

علاوه بر این وجود کلرید کلسیم در غذاهای کنسروی باعث می شود که در زمان تولید این غذاها از افزودن انواع مواد نگهدارنده خودداری شود زیرا این ترکیب به عنوان یک ماده افزودنی به تنهایی می تواند موادغذایی کنسرو شده را برای مدت طولانی سالم نگه دارد و از فاسد شدن آنها جلوگیری کند. این ماده شیمیایی یک افزودنی غذایی بی خطر است بنابراین دلیلی برای نگرانی از وجود آن در کنسروها وجود ندارد.

ایمنی کلسیم کلراید

بوتولیسم در تمام کنسروها نگران کننده است و گوجه فرنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه این باکتری در محیط های اسیدی رشد نمی کند، مواردی از بوتولیسم در کنسرو گوجه فرنگی مشاهده شده است.

بنابراین از قوطی‌های کنسروی که دارای فرورفتگی، نشتی، زنگ‌ زدگی هستند خودداری کنید و آن‌هایی را که کف ‌دار، کدر یا بدبو هستند را پس از باز کردن دور بیندازید.

پس از باز شدن کنسرو، غذا را در قوطی های باز نگهداری نکنید – محتویات در نهایت طعم فلز می دهند زیرا این قوطی ها برای نگهداری در یخچال طراحی نشده اند، بهتراست مقدار باقیمانده کنسرو را درون ظرف مناسب ریخته و حداکثر تا 4 روز نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا