غذایی و دارویی

گوارگام در غذای دام ها و پرندگان

گوارگام یک صمغ طبیعی است که از گیاه گوار گرفته می شود این گیاه بومی مناطقی از هند و پاکستان است که به دلیل ویژگی های فوق العاده در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، چاپ و نساجی، لوازم آرایشی و بهداشتی، دارویی، معدن و حفاری کاربرد دارد.

کنجاله گوار محصول فرعی است که پس از فرآوری دانه های گوار تولید می شود. کنجاله گوار ماده ای است که به طور گسترده در خوراک دام، طیور و ماهی ها استفاده می شود. کنجاله گوار به طور کلی به صورت پوسته یا پودر به دست می آید و منبع غنی پروتئین و کربوهیدرات است. اغلب به عنوان جایگزینی برای کنجاله سویا و گلوتن ذرت استفاده می شود زیرا مقرون به صرفه تر است. گوارگام به عنوان یک منبع عالی برای هضم، به طور گسترده در صنایع خوراک دام و طیور استفاده می شود.

کنجاله گوار چیست؟

محصول فرعی فرآوری دانه های گوار، کنجاله گوار نام دارد که حاوی فیبر غذایی و سرشار از پروتئین است. همچنین غیرتراریخته است و می تواند به عنوان یک جایگزین ارزان و سالم برای دانه های سویا در خوراک دام استفاده شود. کنجاله گوار علاوه بر اینکه منبع عالی پروتئین و کربوهیدرات است، برای استفاده در صنعت تغذیه حیوانات نیز بی خطر است. علاوه بر این، به حفظ سطح قند و کلسترول گاو کمک می کند.

فواید گوارگام

کنجاله گوار علاوه بر اینکه فاقد مواد شیمیایی است برای تولید کنندگان دام بسیار مفید است. این ترکیب عاری از E. coli، آفلاتوکسین و سالمونلا است که خطرات رایجی برای خوراک دام هستند. همچنین بسیار قابل هضم است و می تواند به عنوان چسب برای سایر ترکیبات خوراک عمل کند. این ماده غذایی بسیار مغذی است و ارزش غذایی خوراک را افزایش می دهد. هم در کشاورزی معمولی و هم در کشاورزی ارگانیک استفاده می شود و یک محصول ایمن، ارزان و با کاربری آسان برای تغذیه حیوانات است.

چندین مزیت گوارگام در دامپروری

گوارگام را می توان در خوراک دام و طیور استفاده کرد. پروتئین بالای آن هم برای گاو و هم برای طیور عالی است و کاربردهای صنعتی زیادی دارد. از آنجایی که این محصول فرعی دانه های گوار است، به راحتی می توان آن را به پودر تبدیل کرد. برخلاف آرد ذرت، کنجاله گوار عاری از E-Coli، سالمونلا و سایر باکتری‌های مضر است. همچنین یک چسب خوب در خوراک است و می تواند برای حداکثر فواید به جیره دام اضافه شود.

منبع پروتئین

کنجاله گوار منبع خوبی از پروتئین است. می توان از آن در صنعت طیور به عنوان جایگزینی جزئی برای کنجاله سویا استفاده کرد. این ترکیب یک ماده غذایی برتر برای حیوانات محسوب می شود و برای مصارف مختلف مناسب است. به عنوان مثال، در خوراک دام یک راه عالی برای افزودن پروتئین به رژیم غذایی است. در خوراک طیور نیز کاربرد دارد. روغن موجود در گوارگام از پوسته دانه لوبیا گوار به دست می آید. علاوه بر این، منبع با ارزش پروتئین برای دام است. همچنین یک غذای بسیار قابل هضم است که با پودر گلوتن ذرت قابل مقایسه و حاوی 40 درصد پروتئین است. کنجاله گوار یکی از محبوب ترین و بهترین منابع گیاهی پروتئین برای حیواناتی مانند طیور و ماهی است.

منبع فیبر

کنجاله گوار یک محصول باقیمانده است که از آسیاب دانه گوار تولید می شود. همچنین منبع با ارزشی از فیبر است و در تهیه خوراک و وعده های غذایی برای خوراک طیور، خوراک مرغ و پودر ماهی استفاده می شود. اما برای مصرف انسان مناسب نیست.این فراورده از پوست و پوسته دانه های گوار تهیه می شود. پوست غنی از کربوهیدرات است، در حالی که پوسته حاوی درصد بالایی از پروتئین است. بنابراین منبع عالی پروتئین و کربوهیدرات برای صنایع خوراک دام است.

گوارگام یک غذای بسیار قابل هضم است که می تواند برای افزایش ارزش غذایی مطلوب با انواع دیگر خوراک ها ترکیب شود. محتوای پروتئین بالای آن می تواند آن را به یک خوراک ایده آل برای حیوانات نشخوار کننده تبدیل کند. بافت منحصر به فرد و ارزش غذایی آن، گوارگام را به یک مکمل ارزشمند برای دام تبدیل کرده است.

در میان محصولات گوار، کنجاله گوار یک ماده بسیار مهم است. محققان دریافته اند که کنجاله گوار حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین خام در مقایسه با سایر خوراک های حیوانات است. این ترکیب می تواند جایگزین خوبی برای سویا و آرد ذرت باشد و بسیار مقرون به صرفه تر از سایر خوراک های دام است. اگرچه در بازار نسبتاً جدید است، اما در حال حاضر یک جایگزین مفید و منبع انرژی عالی است که در دامپروری مورد استفاده قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا